Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leifjohnnypersson
Hej!
V90 t8 hybrid-2020

Jag undrar, vilket batteri drar det ström från om man kör bensinvärmaren? Går det på 12v eller på batteriet man kör på?
av airdrive
Hej!
I min bil som är en 2022 med lilla batteriet och bränslevärmare så är det via hybridbatteriet. Se skärmdump här från min manual.

Om jag har hybridbatteriet fulladdat och sen kör parkeringsvärme för att värma upp bilen så ser jag att laddboxen börjar dra mellan 450-1000W, så är man inkopplad har Volvo löst det snyggt så att man ändå alltid startar med fulladdade batterier.
IMG_5850.jpeg
IMG_5850.jpeg (166.46 KiB) Visad 3826 gånger
av Leifjohnnypersson
Undrar om det inte är så på en 2020 då. Skulle testa den för första gången. Fulladdat hybridbatteri, kabeln dessutom i, det gick 3 minuter innan den stannade och gnällde på låg spänning.

Ungefär som på de vanliga diselvolvo jag haft. Det får bli kallt denna vinter också helt enkelt.
av Malmstroem
Om jag fattat det rätt finns det två typer av värmare till XC90. Dels en elektrisk, och så en klassisk bensinvärmare. Vilken som monterades berodde i stor utsträckning på vilken som gick att få tag på just då.

Elvärmaren går så vitt jag vet på hybridbatteriet, medan bensinvärmaren går på 12v batteriet.
av Malmstroem
Jag kan ha läst fel. Detsamma gäller XC90 och V90 hybrider. Under Covid var leveranserna av komponenter lite sisådär. Därmed kunde båda varianterna av värmare finnas i bilarna.

Bilar tillverkade tidigare vill jag minnas alltid hade bensinvärmare. Bränslevärmarna går som sagt var på 12v batteriet.
av Xanthopteryx
Leifjohnnypersson skrev:Undrar om det inte är så på en 2020 då. Skulle testa den för första gången. Fulladdat hybridbatteri, kabeln dessutom i, det gick 3 minuter innan den stannade och gnällde på låg spänning.

Ungefär som på de vanliga diselvolvo jag haft. Det får bli kallt denna vinter också helt enkelt.
Låter som att batteriet inte mår bra då.
Jag började få sporadiska problem med för låg spänning för att starta batteriet förra året. Bara ibland, gärna vid kallt såklart.
Stödladdning löste problemet tills jag skaffat nytt batteri.
Nu kan jag köra värmaren 2 x 40 minuter utan att den klagar.
B230F går fett

Okej, jag hade ingen avgasläckage men de kans[…]

Rycker vid kallstart V60 T4

Läst ut felkoder? Nu lyser för visso int[…]

Felkodsläsare till Motronic 4.4 är myck[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Oljud från fjäderbenslager förknip[…]