Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smokie1996
Hej
Har en xc90 -17
Har larm på voc och funderar var batteriet sitter.
Såg något om att det satt bakom handsfacket.
Tog bort det men hittade inget.
Vet någon var det sitter?
Användarvisningsbild
av apersson850
På den XC70 jag hade satt det bakom handskfacket, men var det är på XC90 vet jag inte. Uppgiften du hört kan ju vara för någon äldre modell.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Det sitter till höger under lastgolvet och du behöver nå VCM för att utföra batteribytet. Vissa ägare har efter ett batteribyte fortfarande fått meddelandet ”Volvo on Call - service erfordras”. En del har dock blivit av med meddelandet direkt, men somliga har blivit av med det först efter att ha nollat systemet för ett byte och andra har blivit av med det genom att få en mjukvara installerad hos en Volvo-verkstad. Batteriet du söker har originalnummer 31450445.
av Gelis
Har en S90 T6 AWD -17 där VOC batteriet gav upp, går inte att fixa själv då det krävs ny programvara för att släcka felmeddelandet. Går inte att göra själv, har provat. Varken Autel, Icarsoft eller Foxwell scanner fixar detta. Och vad jag förstår så fixar inte VIDA detta heller rakt av, utan måste till en uppdatering. Kostar runt 2500 kr + moms inkl batteri.
Användarvisningsbild
av Erik Å
ShogunX skrev: fre 13 sep 2024, 22:32 Det sitter till höger under lastgolvet
Om jag minns rätt sitter enheten vid höger bakskärm gömd bakom klädseln i bagageutrymmet i XC90 2017-
I V90 sitter den under lastrumsgolvet nånstans precis bakom baksätet
VIDA borde klara att nollställa felkoden. Det släpptes en ny mjukvara i somras avsedd att förlänga livslängden på batteriet (som är laddningsbart men stressas lite för hårt och dör i förtid i vissa bilar. Bytet kan möjligen gå på garanti om bilen är mindre än typ 2-3 år gammal).
MY 2024 och senare kan dock ha ett helt annat batteri eftersom Volvo bytte leverantör av VOC
av Gelis
[/quote]
VIDA borde klara att nollställa felkoden.
[/quote]

Tyvärr gör VIDA inte det. Själva felkoden går att radera, det går med andra scannrar också men felmeddelandet i instrumentclustret ligger kvar, och för att få bort detta så måste ny mjukvara installeras.
Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från […]

@fjohan82 , Ja men pärlemovit hade kanske go[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humör[…]