Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jobaby
God eftermiddag!
Har en v90 cc 2018.
Det läcker in vatten på golvet vid förarsidan.

Blött längs kanten mot dörrsidan och det luktar illa/surt.

Nån dränering som är igensatt? Hur fixar jag det isf?

Tack ni alla duktiga i detta forum!

Tony
av Xanthopteryx
Har du taklucka?
Dessa dräneringar kan strula.
Har du bytt ruta nyligen?
Detta kan vara en orsak.

Annars så, lister i dörren?
Glaset?
Uppdraget fönster ordentligt?
av jobaby
Ingen taklucka o list mm verkar tätt, ingen ruta bytt av men köpte bilen för 2 mån sedan.

Finns det nån dränering som kan satts igen?
av Xanthopteryx
Köpt av handlare eller privat?
Är det av handlare så reklamera (skriftligt) så snart som möjligt och låt dem ta hand om felsökningen.
Privatperson är svårare att reklamera mot om än ej omöjligt beroende på.
av Xanthopteryx
Ibland misslyckas vissa med tätningen av vindrutan och då kan det läcka in vatten där. Så det är ju en bra början.
Man får annars testa att spola vatten med trädgårdsslangen här och var för att se om man kan spåra läckaget. Kryper ju gärna under inredningen så inte lätt alla gånger att se varifrån det kommer.
av jobaby
Lite uppdatering, glasfirman konstaterar att rutan är tät och läcker inte därifrån.
Så får felsöka annat
av jobaby
Felet fixat! Monterade bort plast o torkare så rutans nederkant syntes. spolade rätt på under rutan och vatten forsade in...
Nu är rutan bytt och allt är tätt. De som bytt rutan innan hade slarvat då limmet var typ 0,5 cm utanför rutans kant.. så man såg rakt in i bilen under rutan.
av Xanthopteryx
Intressant att glasfirman kunde konstatera att rutan var tät, utan att den var tät. =)

Det jag har lärt mig (som inte limmar rutor men som gillar att lära mig saker) är att bäst är att limma på själva rutan innan montering då man undviker missar likt dessa.
Likaså får man lättare tätt i mitten överst där ena skarven i limningen hamnar om man limmar på karossen.
När du limmar på rutan direkt så blir det lättare att få till den enda skarven.

https://www.youtube.com/shorts/vMSblTHB4h8
Byte kupefläkt 2010

Det är vad Volvo säger. Nej det är […]

Köp bosch-skivor(belagda) och sen ta brembo x[…]

Avgasbandage eller liknande

https://mc2k.no/produkt/fiber-fix-heat-wrap-pro/

Bakaxelfråga 740?

Eftersom det är utväxlingen som skilje[…]