Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
Har köpt ett "tält" som man spänner runt bakänden och på så sätt kan ha öppen baklucka utan att mygg mm kommer in. Tanken är att kunna fälla baksätet och övernatta vid behov.

Men ett problem kommer bli ljuset misstänker jag. Baktill är rutorna tonade och har även extra solskydd i baksätet men behöver stänga ute ljuset som kommer in från vind- och sidorutor fram. Nån som har tips på lämpligt solskydd?
Gärna till både vindruta och sidorutor fram. Finns ju till husbilar tex men de kanske är lite väl stora för att passa till en V90?
baktält – liten.jpeg
baktält – liten.jpeg (23.38 KiB) Visad 941 gånger
av Xanthopteryx
Tänk bara på batteriet. När bilen är öppen på det där sättet är datorer och skit igång och du kan riskera att batteriet laddar ur sig under natten.
Användarvisningsbild
av sewen
Xanthopteryx skrev:Tänk bara på batteriet. När bilen är öppen på det där sättet är datorer och skit igång och du kan riskera att batteriet laddar ur sig under natten.
Jasså? Vad är det som styr om datorer är på eller ej?
Kan ju låsa på knappen på förardörren men undviker gärna att låsa med nyckeln (efter ha slagit på reducerad larmnivå). Lätt hänt att kanske öppna en dörr el liknande och väcka hela skogen / campingen. Har dock alltid med en Ctek Free (extra batteri / laddare) så skulle det ladda ur kommer jag iaf iväg.
av Xanthopteryx
När bilen är låst så börjar saker stänga ner sig och efter en stund (10 minuter kanske?) är den i fullt viloläge.
När den är öppen drar den alltid mer ström vad jag vet. Efter en stund stänger infotainment ner men det är mycket som fortfarande är aktivt.
Testa med en tångamperemeter på minuskabeln bak och se vad det ligger på direkt vid öppen, efter en halvtimme, efter en timme och så till exempel.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Användarvisningsbild
av sewen
lennarte skrev:Koppla in en säkerhetsbrytare så du manuellt kopplar bort batteriet kanske. Vissa sådana mer avancerade kan kopplas så t.ex larm och sådant är på. Eller ha med en hjälpstart som säkerhet. Typ sådan här, finns i olika varianter och "storlekar"
https://www.bauhaus.se/hjalpstart-green ... -powerbank
Tack tack men har som sagt alltid med en Ctek Free. https://www.ctek.com/se/batteriladdare-12v-24v/cs-free
Jag är inte speciellt orolig för batteriet om jag låser dörrarna inifrån på knappen även om bagageluckan skulle stå öppen. Vill INTE ha larmet igång.
Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskattar[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]

Nu är det bytt tre uppsättningar. Tv&ari[…]