Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen,

Tänkte följa upp på vad som hände sen. Vi gjorde flertalet mätningar och vi lyckades aldrig komma de 40km som var den uppskattade räckvidden. Som mest kom vi 34km vill jag minnas. Bilia i Malmö Jägersro gjorde batteritester och felsökte men kunde inte hitta något. Istället kom man hela tiden med ursäkter såsom "man kommer inte så långt som WTLP anger" (även om vi aldrig förväntat oss detta) och att det finns massa faktorer som påverkar (vilket är sant men vi testade flera gånger under helt optimala förhållanden).
Vi fick till slut (jag vill inte tänka på hur mycket tid vi har tvingats lägga ner) bilen utbytt mot en 2022 late som inte bara "kommer längre enligt den uppskattade räckvidden" utan även faktiskt kommer det som står där, precis så som vi hade förväntat oss med den föregående fast med 40km. Det är underligt hur alla dessa faktorer inte längre verkar spela någon roll eftersom vi alltid kommer 65+km på detta batteri (70-77km uppskattad räckvidd på displayen).
Tyvärr är historien inte slut där. Vi fick den levererad i Maj men den kom med flertalet problem som fortfarande kvarstår.
Hade det inte varit så lång leveranstid på bilar just hade vi reklamerat även denna och helt enkelt tittat på ett annat märke och bara övergett denna ångestsamlare.

Hoppas du är mer nöjd med din bil och din säljare/verkstad :)
Dumdm,
Otroligt bra jobbat att du kunde få igenom byte till en MY22 late med det stora hybridbatteriet på 18,8 kWh.
Min V90 T6 Recharge MY22 early är inte mycket hänga i julgranen vad gäller räckvidden egentligen, den har upp till 61 km räckvidd på el enl. WLTP men man kommer förstås inte så långt i vardagskörningen. Jag har kommit 49 km som längst under mycket optimala förhållanden. Numera står det alltid bara 40 km i förardisplayen som uppskattad räckvidd. Har inte testat på senare tid nu när jag haft bilen i 10 månader hur långt jag idag kan komma på Pure. I vintras när det var rätt kallt kom jag nog inte mer än strax över 30 km på el (Pure). Det varierar kraftigt med fart och yttertemperatur samt väglag främst enl. min erfarenhet.
Osis den nya du fick har en del problem också. På min är det mjukvaran som är under all kritik p.g.a. att det är Google infotainment, annars är bilen rätt fin och skön at åka i.
Jag får härda ut den tid jag skall ha min bil, nästa bilbyte får vi se vad det blir för märke, allt hänger på om Volvo bättrar sig med mjukvaran och vad de kommer med för helt elektriska bilar framöver. Laddhybriden passar mig rätt bra men förr eller senare sitter man i en helt elektriskt bil för det finns inget annat köpa.
Hej,
Får man väcka liv i denna tråd med en anslutande fråga? När jag laddar batteriet fullt anger appen (och bilen) en förväntad körsträcka om 70 km. Jag inser förstås att man i verkliga livet inte uppnår eller ens kommer i närheten av WLTP-cykelns 85 km, men borde inte appen/bilen visa den teoretiska maxsträckan? Vad säger era appar?

Har en V90 T8 2022 late, alltså med stora batteriet. Har ännu inte provat hur långt jag rent faktiskt kan köra i pure-läget.
Mamel skrev:Hej,
Får man väcka liv i denna tråd med en anslutande fråga? När jag laddar batteriet fullt anger appen (och bilen) en förväntad körsträcka om 70 km. Jag inser förstås att man i verkliga livet inte uppnår eller ens kommer i närheten av WLTP-cykelns 85 km, men borde inte appen/bilen visa den teoretiska maxsträckan? Vad säger era appar?

Har en V90 T8 2022 late, alltså med stora batteriet. Har ännu inte provat hur långt jag rent faktiskt kan köra i pure-läget.
Ha, jag hittade svaret själv i manualen. Den angivna körsträckan beräknas efter historiskt körmönster står det. Om det stämmer skulle jag alltså komma 70 km på en laddning. Isf vore jag mer än nöjd.
Mamel skrev:

Ha, jag hittade svaret själv i manualen. Den angivna körsträckan beräknas efter historiskt körmönster står det. Om det stämmer skulle jag alltså komma 70 km på en laddning. Isf vore jag mer än nöjd.
Nix, riktigt så trevligt blev det inte. Lite drygt sex mil bara, trots försiktig körning. :-(
Mamel skrev:
Mamel skrev:

Nix, riktigt så trevligt blev det inte. Lite drygt sex mil bara, trots försiktig körning. :-(
I går gjorde jag ett test under idealiska väderförhållanden, i pure-läge och med ägg under gaspedalen. 50-, 70-, 80- och 90-vägar och jag höll fartbegränsningarna. Kom hela 84 km, så det får man väl vara nöjd med. Bara en km mindre än WLTP.
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]