Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mamel
Kan man göra så här i stället: köpa 17-tumsfälgar med däck på Blocket - det finns för en spottstyver har jag sett - och sätta dem på en V90 T6 eller T8? Det finns ju V90 med 17-fälgar original.
Mamel skrev: tor 30 maj 2024, 14:26 Kan man göra så här i stället: köpa 17-tumsfälgar med däck på Blocket - det finns för en spottstyver har jag sett - och sätta dem på en V90 T6 eller T8? Det finns ju V90 med 17-fälgar original.
tyvärr inte.. kanske på "äldre V90" där dom hade små bromsok.. dagens bromsok är det minimum 18" och uppåt..

Du bör ställa frågan, kan du byta ner dig från 19" till 18" - kanske ja? dock är ju bredden fortfarande runt 245/45-18
viewtopic.php?t=119044 finns en tråd angående 18" till T8.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Är originaldimensionen 245/45 på 8x18” och ET 42 något du kan tänka dig finns gott om sådana på begagnatmarknaden. De brukade vara billigare än vad de är i dagsläget men de finns då och då till mer förmånliga priser.

Dimensionen i sig fungerar utmärkt på S/V90 T6 (laddhybrid) och T8. Däremot finns det vissa fälgtyper med samma mått som Volvo inte rekommenderar till de bilarna.

De 18” som rekommenderas är:
• 5-Triple Spoke Graphite Diamond Cut - 1099
• 5-Triple Spoke Black Diamond Cut - 1258
• 5-Double Spoke Silver - 1143
• 5-Spoke Black Diamond Cut
• 10-Spoke Turbine Silver Bright - 154
• 10-Spoke Black Diamond Cut

De 18” som inte rekommenderas är:
• 5-Spoke Matt Black Diamond Cut
• 5-Double Spoke Silver - 149
• 10-Spoke Silver Diamond Cut

Jag har kört en hyrbil, en lånebil och sett ett flertal laddhybrider med just ”5-Double Spoke Silver - 149”. Det är också den fälgen, tillsammans med ”10-Spoke Turbine Silver Bright”, som förekommer i störst utsträckning på begagnatmarknaden. Om fälgen tilltalar dig och du vill vara på den säkra sidan samt bredda utbudet av begagnade fälgar; sikta in dig på den sistnämnda.
av Mamel
ShogunX skrev: fre 31 maj 2024, 00:55 Är originaldimensionen 245/45 på 8x18” och ET 42 något du kan tänka dig finns gott om sådana på begagnatmarknaden. De brukade vara billigare än vad de är i dagsläget men de finns då och då till mer förmånliga priser.

Dimensionen i sig fungerar utmärkt på S/V90 T6 (laddhybrid) och T8. Däremot finns det vissa fälgtyper med samma mått som Volvo inte rekommenderar till de bilarna.

De 18” som rekommenderas är:
• 5-Triple Spoke Graphite Diamond Cut - 1099
• 5-Triple Spoke Black Diamond Cut - 1258
• 5-Double Spoke Silver - 1143
• 5-Spoke Black Diamond Cut
• 10-Spoke Turbine Silver Bright - 154
• 10-Spoke Black Diamond Cut

De 18” som inte rekommenderas är:
• 5-Spoke Matt Black Diamond Cut
• 5-Double Spoke Silver - 149
• 10-Spoke Silver Diamond Cut

Jag har kört en hyrbil, en lånebil och sett ett flertal laddhybrider med just ”5-Double Spoke Silver - 149”. Det är också den fälgen, tillsammans med ”10-Spoke Turbine Silver Bright”, som förekommer i störst utsträckning på begagnatmarknaden. Om fälgen tilltalar dig och du vill vara på den säkra sidan samt bredda utbudet av begagnade fälgar; sikta in dig på den sistnämnda.
Jag hade helst velat ha 235 och så "bulliga" som möjligt, men får väl inse att mina och biltillverkarnas preferenser skiljer sig åt. T o m när det gäller vinterdäck vill Volvo och bilförsäljaren att det ska vara 255/40. Annars brukar man ju säga att vinterdäck ska vara smala så de kan spåra bättre i snö.

Men stort tack för hjälpen. Vi får se vad det landar i.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Om det är önskemålen; titta på 18” till S/V90 och avgör sedan om du vill behålla dimensionen 245/45-18 (som troligtvis är monterade på dem) eller om du vill byta till 235/50-18.
Användarvisningsbild
av Sulten
Jag hade helst velat ha 235 och så "bulliga" som möjligt, men får väl inse att mina och biltillverkarnas preferenser skiljer sig åt. T o m när det gäller vinterdäck vill Volvo och bilförsäljaren att det ska vara 255/40. Annars brukar man ju säga att vinterdäck ska vara smala så de kan spåra bättre i snö.

Men stort tack för hjälpen. Vi får se vad det landar i.
[/quote]

Jag ochså tycker om lite "bulliga" dekk. Min dotter har en Mercedes C-klass med 8,5tum breda fälgar (17") på denna var monterat 245/40 x 17, enligt dekkleverantör var det inga problem att gå ner til 225 brädd på dessa fälger. Nu kör hon på 225/45 x 17. Loadindex på V90 T8 är 99. Inga problem att skaffa dekk 225/55 x 18 med loadindex 101 ( eller 98). Med så höga gummihjul, så får man möjligens ste större problem med " morgonsular". Med 20 - 24 tum kärrhjul så slipper man undan med det mesta av detta problem. Här i Norge borde man inte tänka tanken med sådana hjul, vi har helt enkelt för dårliga vägar.
av 170KJ
Har en V90 T6 Ultimate 2023 med komfortstolarna.
T8 ser jag inte vitsen med om man inte har jäkligt brått iväg. T6 accelererar ordentligt bra!
Kör 18" på vintern och 20" på sommaren. Har adaptiva chassit och upplever komforten bra. Förbrukningen på el är runt 55-65km och på sommaren runt 70-90. Drar markant mer i motorvägsfart.
Långresor (50 mil+) med fulladdat batteri brukar hamna på runt 0.65l/mil. Resor runt 30 mil runt 0.45l/mil.

Mjukvarustrul, klonkande elmotorer, och färg som skavs bort innanför bakdörrarna är dock standard på dessa bilar.
Köper du en begagnad så kolla upp så de åtgärdat färgskavet eller kräv att få det gjort. Samma med elmotorn, kolla så schims är monterade i den så axeln inte kan flytta sig.
av Mamel
170KJ skrev:Har en V90 T6 Ultimate 2023 med komfortstolarna.
T8 ser jag inte vitsen med om man inte har jäkligt brått iväg. T6 accelererar ordentligt bra!
Kör 18" på vintern och 20" på sommaren. Har adaptiva chassit och upplever komforten bra. Förbrukningen på el är runt 55-65km och på sommaren runt 70-90. Drar markant mer i motorvägsfart.
Långresor (50 mil+) med fulladdat batteri brukar hamna på runt 0.65l/mil. Resor runt 30 mil runt 0.45l/mil.

Mjukvarustrul, klonkande elmotorer, och färg som skavs bort innanför bakdörrarna är dock standard på dessa bilar.
Köper du en begagnad så kolla upp så de åtgärdat färgskavet eller kräv att få det gjort. Samma med elmotorn, kolla så schims är monterade i den så axeln inte kan flytta sig.
Ah, för sent... Det blev en T8 R-design 2022 late. "Det här är idiotiskt" sa jag till hustrun. "Ja", sa hon, "men köp den, snart är du för gammal för en sportig bil".
Användarvisningsbild
av bem
Det blir väl för många en avvägning mellan bl. a.förnuft (där behov och ekonomi är två stora bitar) och känsla. Min gissning är att du kommer bli mycket nöjd med bilen. Du har nu en Volvo laddhybrid med det stora hybridbatteriet (18,8 kWh) och starkare elmotorn (107 kW/145 hk) m.m. som ger både många mil på el och bra styrka på elmotorn. En R-Design är fullsmetad med utrustning och totala kraften i en T8 måste vara svårslagen (jag har en V90 T6 laddhybrid MY22, men lägre utrustningsnivå, Inscription plus en handfull ytterligare tillval utöver det).
Hoppas du och frugan får många fina och bekymmersfria mil framöver med nya bilen!
av Mamel
Nu har jag fått den. Med avseende på effekten inser jag att det hade räckt med en T6:a. Eller fel: en T6:a hade varit MER än tillräckligt. Men what the heck: det är ändå kul att ha en T8:a.

Sportstolarna? Tja, det är väl bara att inse att mina två tidigare V70 (2013 och 2016) hade skönare stolar. Men de är OK.

Övrigt? Jodå, det märks att det har hänt en del på bilfronten på sex år. Coolt med Google tyckte barnen - och även jag - men den blev förvirrad när jag försökte instruera den att sätta på en låt med tysk titel.
Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskattar[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]

Nu är det bytt tre uppsättningar. Tv&ari[…]