- ons 24 jan 2024, 01:46
#1568391
Ha fakta på bordet vilka saker man måste se upp med, många nämnda i denna tråd men det finns säkert fler inlägg här på jagrullar om vad man måste kolla är OK med ett Volvo panoramatak. Att glaset i panoramataket kan få stenskott är nåt man får ha i beräkning om oturen är framme, och att det blir dyrt laga eftersom det kommer gå på maskinskadeförsäkring om sådan är gällande, och riktigt dyrt om ingen maskinskadeförsäkring finns. Tänk dock på att Volvia, som kanske ger möjlighet till längst tid ha maskinskadeförsäkring, kan gälla max 10 år eller max 20000 mil vilket som inträffar först. Säkert risk för att ett stenskott i panoramataket kan ge en spricka i glaset och då lär det väl inte vara nån idé laga stenskottet.
Över huvudtaget får man ställa sig frågan, skall jag använda en lite nyare och dyrare Volvo som inte går ha maskinskadeförsäkring på längre? Vissa saker som går sönder kan bli rejält dyrt laga om maskinskadeförsäkringen inte kan träda in som täcks av den. Å andra sidan kan man chansa och köra vidare trots maskinskada inte går teckna längre. Jag hade en V70 en gång (2001:a) som jag köpte sprillans ny och körde 40 tusen mil med. Serva den hela tiden och höll efter den. Hade inga ”haverier” på nån komponent som jag skulle haft nytta av maskinskadeförsäkringen. Men en sådan V70 är väl hyfsat enkel jämfört med den V90 T6 Recharge MY22 jag har nu. Den skulle jag aldrig i livet vilja äga utan en maskinskadeförsäkring. Alldeles för mycket elektronik och finesser som har potential att strula när bilen blir lite äldre. Är panoramatak på min V90. Har inte varit minsta problem med panoramataket hittills. Skulle lätt klara mig utan sådant, men visst ser det elegant ut både från utsidan och insidan och ger definitivt en extra rymd inne. Man tar en viss kalkylerad risk med ett panoramatak men gör hemläxan vilka punkter man skall se upp med och var beredd du kan få ett stenskott när som helst egentligen.
Man kan inte gardera sig mot allt. Gillar man panoramatak på en Volvo skulle jag säga, köp en sådan och tuta och kör.
Över huvudtaget får man ställa sig frågan, skall jag använda en lite nyare och dyrare Volvo som inte går ha maskinskadeförsäkring på längre? Vissa saker som går sönder kan bli rejält dyrt laga om maskinskadeförsäkringen inte kan träda in som täcks av den. Å andra sidan kan man chansa och köra vidare trots maskinskada inte går teckna längre. Jag hade en V70 en gång (2001:a) som jag köpte sprillans ny och körde 40 tusen mil med. Serva den hela tiden och höll efter den. Hade inga ”haverier” på nån komponent som jag skulle haft nytta av maskinskadeförsäkringen. Men en sådan V70 är väl hyfsat enkel jämfört med den V90 T6 Recharge MY22 jag har nu. Den skulle jag aldrig i livet vilja äga utan en maskinskadeförsäkring. Alldeles för mycket elektronik och finesser som har potential att strula när bilen blir lite äldre. Är panoramatak på min V90. Har inte varit minsta problem med panoramataket hittills. Skulle lätt klara mig utan sådant, men visst ser det elegant ut både från utsidan och insidan och ger definitivt en extra rymd inne. Man tar en viss kalkylerad risk med ett panoramatak men gör hemläxan vilka punkter man skall se upp med och var beredd du kan få ett stenskott när som helst egentligen.
Man kan inte gardera sig mot allt. Gillar man panoramatak på en Volvo skulle jag säga, köp en sådan och tuta och kör.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.