Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Ha fakta på bordet vilka saker man måste se upp med, många nämnda i denna tråd men det finns säkert fler inlägg här på jagrullar om vad man måste kolla är OK med ett Volvo panoramatak. Att glaset i panoramataket kan få stenskott är nåt man får ha i beräkning om oturen är framme, och att det blir dyrt laga eftersom det kommer gå på maskinskadeförsäkring om sådan är gällande, och riktigt dyrt om ingen maskinskadeförsäkring finns. Tänk dock på att Volvia, som kanske ger möjlighet till längst tid ha maskinskadeförsäkring, kan gälla max 10 år eller max 20000 mil vilket som inträffar först. Säkert risk för att ett stenskott i panoramataket kan ge en spricka i glaset och då lär det väl inte vara nån idé laga stenskottet.
Över huvudtaget får man ställa sig frågan, skall jag använda en lite nyare och dyrare Volvo som inte går ha maskinskadeförsäkring på längre? Vissa saker som går sönder kan bli rejält dyrt laga om maskinskadeförsäkringen inte kan träda in som täcks av den. Å andra sidan kan man chansa och köra vidare trots maskinskada inte går teckna längre. Jag hade en V70 en gång (2001:a) som jag köpte sprillans ny och körde 40 tusen mil med. Serva den hela tiden och höll efter den. Hade inga ”haverier” på nån komponent som jag skulle haft nytta av maskinskadeförsäkringen. Men en sådan V70 är väl hyfsat enkel jämfört med den V90 T6 Recharge MY22 jag har nu. Den skulle jag aldrig i livet vilja äga utan en maskinskadeförsäkring. Alldeles för mycket elektronik och finesser som har potential att strula när bilen blir lite äldre. Är panoramatak på min V90. Har inte varit minsta problem med panoramataket hittills. Skulle lätt klara mig utan sådant, men visst ser det elegant ut både från utsidan och insidan och ger definitivt en extra rymd inne. Man tar en viss kalkylerad risk med ett panoramatak men gör hemläxan vilka punkter man skall se upp med och var beredd du kan få ett stenskott när som helst egentligen.
Man kan inte gardera sig mot allt. Gillar man panoramatak på en Volvo skulle jag säga, köp en sådan och tuta och kör.
av perhall
Eller glasskada beroende på vilken typ av panoramatak..
av Lövet
perhall skrev:Eller glasskada beroende på vilken typ av panoramatak..
Nä vagnskada oavsett. Åtminstone på de 3-4 försäkringsbolag jag haft senaste åren.
Användarvisningsbild
av bem
svergie2 skrev: ons 24 jan 2024, 16:28 Fast skada på glastak är vagnskada, inte maskinskada. Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bra påpekande. Kollade vad det är för självrisk på Vagnskada på min bil (V90 MY22) som fortfarande har Personvagnsgaranti (i 3 år sen ny) där vagnskada ingår och det är antingen 3 tusen eller 6 tusen kr (lyckades inte läsa mig till vilket). Efter 3 år när Personvagnsgarantin går ut behöver man teckna Vagnskadeförsäkring men vad självrisken blir då vette katten.
av perhall
För vissa bilar går spricka i taket på glasförsäkringen. Jag har själv haft en S-Max där spricka i taket gick på glasförsäkringen.
av least
Det viktiga i sammahanget är hur ofta dessa tak faktiskt får en glasskada.
Det verkar vara relativt ovanligt sett till antalet tak ute i det vilda.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]