- ons 25 okt 2023, 23:59
Väldigt många bilar blir märkbart påverkade av mjuka nordiska friktionsdäck. Fick nyss sådana monterade på en bil som vanligtvis, med sommardäck, känns väldigt kapabel rent körmässigt. Upplevelsen var rätt nära en besvikelse och då europeiska friktionsdäck inte är ett alternativ i min sits så överväger jag starkt ett dubbat alternativ istället.
Ni som upplever att V90 som en bullrig bil med dålig ljudisolering; har ni provkört S90 och anser samma sak om den? Självklart är det en en viss skillnad mellan en kombi och sedan rent ljudmässigt i kupén men det finns även en gräns för den skillnaden. Har personligen bara kört V90 med mjukare sommardäck, varav en med 17”-fälgar samt en med 18” och smalare däck (235) ihop med högre profil (50), jämfört med originaldimensionen 245/45-18. Har kört tre olika S90 med en bred variation av olika storlekar och bredd på fälgar samt olika däcktyper men har alltid upplevt den som väldigt tyst - därav frågan.
Ni som upplever att V90 som en bullrig bil med dålig ljudisolering; har ni provkört S90 och anser samma sak om den? Självklart är det en en viss skillnad mellan en kombi och sedan rent ljudmässigt i kupén men det finns även en gräns för den skillnaden. Har personligen bara kört V90 med mjukare sommardäck, varav en med 17”-fälgar samt en med 18” och smalare däck (235) ihop med högre profil (50), jämfört med originaldimensionen 245/45-18. Har kört tre olika S90 med en bred variation av olika storlekar och bredd på fälgar samt olika däcktyper men har alltid upplevt den som väldigt tyst - därav frågan.
bem skrev: ↑ons 25 okt 2023, 15:33Visst är V90 snygg för att vara kombi men jag tycker nog V60 är ett strå snyggare och sportigare i utseendet.Jag tycker att Volvo har handlat rätt på den punkten. V60 har som du skriver, ett mer sportigt utseende, jämfört med V90. Samma tendenser upplever jag hos Mercedes och deras utbud som kom under samma period som S/V60 och S/V90. Deras större E-klass är mer inriktad på praktikalitet men förhöjer också premiumkänslan jämfört med deras mindre C-klass. Jag tycker däremot, precis som i fallet med Volvo, att deras C-klass ser mer sportig ut.
• 2016 S60 D4
• 2020 V60 D4 AWD
• 2021 E 63 S
• 2020 V60 D4 AWD
• 2021 E 63 S