Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbed
Jag har en XC90 D5 -16 som efter kamremsbyte och byte av transmissionsolja fått ett svagt tjutande/skrikande ljud när man ligger i omkring 70 och gasar på lite hårdare. Låter i mina amatör-öron som en dålig rem som skriker, men svagt. Bilen går bra och har inte tappat kraft eller liknande. Inga felkoder.

Har förstås tagit upp detta med verkstaden som kontrollerat att kamremmen sitter rätt. Istället misstänker man att antingen grenrörspackningen är dålig eller att någon skruv där är lite lös så det blir otight. Kostar nära 12000 kr att fixa oavsett.

Har läst att man brukar höra ett knackande ljud när grenrörspackningen läcker men jag hör ju inte något sådant, bara det tjutande ljudet. Känns också konstigt att detta skulle komma just efter bytet av kamrem och transmissionsolja. Man har tittat på grenröret efter sot pga läckage, men det såg bara ”lite mörkt ut” så inget tydligt besked.

Någon som har någon idé om ovanstående? Är det rimligt att det kan vara grenrörspackningen och lägga 12000 på att byta? Eller ska man bara köra på och se vad som händer?
Användarvisningsbild
av bem
Knepigt läge om tjutet uppkom efter verkstadens byte av det du nämnt.
Kan förstås råkat slumpa sig så att tjutet uppkommit oberoende av det verkstaden bytte.
Lätt hamna i bytescirkus av delar när man inte vet nåt sånär säkert vad orsaken till tjutet är.
Prova kör i samma fart ljudet kommer fast lägg snabbt i Neutral då och lyssna om ljudet försvinner.
För att försöka utröna om tjutet verkligen har med motorns gång i viss hastigheten att göra. Finns ju rätt mycket i en bil som kan orsaka tjut.
Kommer tjutet vid visst motorvarvtal? Är gaspådraget det som utlöser tjutet?
Om det är avgasröret, då borde det väl bli avgasläcka, kanske går mäta avgasutsläppet om det läcker ut avgaser vid grenröret?
av Xanthopteryx
Låter det när du står stilla och gasar på neutral?
När du står stilla och gasar med D och bromsen i? (gasa inte för länge då oljan i växellådan snabbt blir varm och låt den gå på tomgång sedan och kyla ner oljan)
Om det låter när du är stilla och varvar så be någon lyssna fram. Tänk på att inte stå framför bilen om du nu gasar med D i!!
Trädgårdsslangtricket kan vara bra om man har svårt att höra varifrån det kommer. Någon meter eller två trädgårdsslang - ena ängen i örat, andra änden där man vill lokalisera ljudet. Akta för snurrande saker!
av Tobbed
Tack för era kommentarer! Här kommer en del svar:

Om jag lägger in neutral när tjutet pågår försvinner det eftersom motorvarvtalet/belastningen går ner.

Det är gaspådraget snarare än varvtalet som styr när tjutet kommer, men det uppstår ändå inte vid låg hastighet ens om jag gasar fullt.

Det kan ibland bli lite ljud när jag står stilla och gasar på neutral, men lite och svagt.

Det tjuter inte när jag med bromsen nere gasar på med bilen i läge D.
av binkie
Tobbed skrev: lör 02 dec 2023, 10:04 Bilen är fixad nu och det var grenrörspackningen som var otät. Flera av skruvarna var lösa.
Skönt att det löste sig. En teori om varför det uppstod just efter verkstadsbesöket är att troligtvis var skruvarna redan lösa och för att byta kamremmen på dessa så måste man sänka ner motorn med hjälp av en domkraft. Troligtvis flyttades det redan lösa grenrör på sig då.
av hullan
Kostade det 12 papp att spänna dessa skruvar då?

Hur kan de ha varit lösa? ursprungligt fel (goodwill?) eller har någon varit där och pillat?

Tack för era tips! Jag kommer att ta en titt […]

Hur vet man vad som är en bra Alu fälg e[…]

Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]

Finns det överhuvudtaget vinterdäck uta[…]