- ons 25 okt 2023, 23:05
#1558975
Jag har en XC90 D5 -16 som efter kamremsbyte och byte av transmissionsolja fått ett svagt tjutande/skrikande ljud när man ligger i omkring 70 och gasar på lite hårdare. Låter i mina amatör-öron som en dålig rem som skriker, men svagt. Bilen går bra och har inte tappat kraft eller liknande. Inga felkoder.
Har förstås tagit upp detta med verkstaden som kontrollerat att kamremmen sitter rätt. Istället misstänker man att antingen grenrörspackningen är dålig eller att någon skruv där är lite lös så det blir otight. Kostar nära 12000 kr att fixa oavsett.
Har läst att man brukar höra ett knackande ljud när grenrörspackningen läcker men jag hör ju inte något sådant, bara det tjutande ljudet. Känns också konstigt att detta skulle komma just efter bytet av kamrem och transmissionsolja. Man har tittat på grenröret efter sot pga läckage, men det såg bara ”lite mörkt ut” så inget tydligt besked.
Någon som har någon idé om ovanstående? Är det rimligt att det kan vara grenrörspackningen och lägga 12000 på att byta? Eller ska man bara köra på och se vad som händer?
Har förstås tagit upp detta med verkstaden som kontrollerat att kamremmen sitter rätt. Istället misstänker man att antingen grenrörspackningen är dålig eller att någon skruv där är lite lös så det blir otight. Kostar nära 12000 kr att fixa oavsett.
Har läst att man brukar höra ett knackande ljud när grenrörspackningen läcker men jag hör ju inte något sådant, bara det tjutande ljudet. Känns också konstigt att detta skulle komma just efter bytet av kamrem och transmissionsolja. Man har tittat på grenröret efter sot pga läckage, men det såg bara ”lite mörkt ut” så inget tydligt besked.
Någon som har någon idé om ovanstående? Är det rimligt att det kan vara grenrörspackningen och lägga 12000 på att byta? Eller ska man bara köra på och se vad som händer?