Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Har någon av er varit med om det?
Min bil 2020 T8 40km räckvidd.
Åkte från jobbet 15:10. med fulladdad batteri. Parkerade den idag kl. 15:30 utanför gymmet. Då har jag oftast 27-29km kvar.
Det är 2 grader ute.
Nu när jag startade bilen 16:30 visar den 4km i pure mode.
Hade en xc60 T8 innan och har aldrig barit med om det.
Användarvisningsbild
av bem
Inte varit med om just den situationen att hybridbatteriet tycks ladda ur sig bara bilen står obrukad.
Men en dag när jag åkte till jobbet (6 mil) för nån vecka sen så tänkte jag att jag sparar hybridbatteriets kapacitet tills jag är framme för jag skulle köra lite i stan senare när jag kom fram. Gick in i inställningarna, Körlägen, och valde "Behåll" (körde på Hybrid), stängde inställningarna och fortsatte köra. Men jag såg på batterimätaren att den tickade på med förbrukning ändå. Avbröt "Behåll" när jag var nere på 29 km kvar (från starten hade jag 38 km räckvidd på el. enligt batterimätaren). Detta har jag inte varit med om tidigare. Kanske var nåt tillfälligt (bugg?) som visa sig, jag vet inte. Skall kolla mer på detta vid framtida resor.
Är mjukvara 2.11 i min Volvo (V90 T6 Recharge MY22 early). Det var för övrigt en bugg att Smart energifördelning inte funka heller, vet inte om de fixa det i 2.11 eller i nuvarande 2.12 som skall finnas för nedladdning och installation sen en tid (kan dock ta nån vecka innan ens egen bil får den så man kan ladda hem OTA och sen installera).
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av least
Finns det någon historik där man kan se när batteriet användes, som en förbrukningsgraf?
Användarvisningsbild
av sony
Igå nör jag startade 15:08 hafe jag 37 km som visades. Körde till gymmet 8.7 km avstånd och förbrukade 2,6 kwh
Startade bilen 16:04 och då var batteri nästan urladdad ,visade 4 km kvar

Ja jag har för mig att den också ä[…]

Hur gammalt är batteriet? Det händer lus[…]

Gå in på www.volvopartswebstore.com oc[…]

Ja, såg det.