Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Lite kort:
Reklamation enligt konsumentköplagen har förändrats relativt nyligen. 1 maj 2022 för att vara mer specifik.
Då bilen inköptes innan detta datum gäller den gamla lagen.
I den gamla lagen låg bevisbördan hos säljaren på 6 månader.
I den nya ligger bevisbördan hos säljaren på 24 månader.
Det är en av de större förändringarna.
I övrigt gå in och läs den gamla för mer detaljer.

Sedan har vi det där med reklamation. Som redan nämnts så de första 6/24 månaderna ligger bevisbördan hos säljaren. Därmed kan man i princip betrakta alla fel som ursprungsfel. Efter detta, upp till 36 månader så måste du som köpare bevisa att felet är ursprungligt. Nu börjar vi komma in på spännande saker då det är helt beroende på vad som väntas. En gammal begagnad bil har givetvis andra förutsättningar jämfört med en ny. Är bilen ett antal år vid köpetillfället så får man räkna med att saker kan gå sönder, som rövvärmen. Därmed svårare att få det ersatt.
Men ALLA fel går att reklamera. Det är inte svårare än så. Jag har reklamerat en TV en gång som seden hade en jävla massa turer hos Elgiganten innan den försvann permanent på reparation och kom aldrig åter varvid jag blev skitsur och stövlade in och pekade på alla paragrafer i konsumentköplagen och gick därifrån med en ny TV. En TV skall inte bara lägga av utan någon som helst yttre åverkan inom tre år. Så är det bara.
Rövvärme är ju lite lurigare just för att det är något som utsätts för en hel del fysisk åverkan. Där har man nog störst chans om man kan påvisa att ovanligt många andra drabbas av samma sak.
Skulle instrumentpanelen lagt av är det därmed enklare att få rätt då det är tämligen solklart att den inte bara skall dö utan någon som helst yttre påverkan.
Kommer vi in på avgasrelaterade saker så finns det dessutom en annan lag som träder in när vi ändå är inne på ämnet bilar och intressanta lagar.

Så:
Först prata och se om man kan komma överens om något vettigt. Lägg fram sakliga bevis för din sak.
Går det inte så har du alltid möjlighet att anmäla till ARN. Åter igen, sakliga bevis. Har du bytt (vilket är troligt med tanke på kylan som kommer) så se till att fota processen samt elementet noga, och spara gärna som bevis vid behov. Det finns därmed en eventuell chans att återfå beloppet om du får rätt.
Och annars så, ja, man kan alltid byta. Antingen själv eller lämna in, och Nisse på Hörnet kan vara jättebra och billig. Man får kolla runt.

Men, säger igen: Du kan ALLTID reklamera ett fel, men det skall göras inom rimlig tid från att det upptäcktes.
av Lövet
Xanthopteryx skrev:Men, säger igen: Du kan ALLTID reklamera ett fel, men det skall göras inom rimlig tid från att det upptäcktes.
Givetvis. Det har ingen sagt emot. Men jag pratar om möjligheten att få bifall till en reklamation eller vinna vid en tvist. Det är ju inte så att Bilia saknar egna jurister som kan reglerna och satt upp principerna för hur de bedömer reklamationer. Nekar de en reklamation så gör de det under förutsättning att de tror sig ha stöd för det.
av Xanthopteryx
Lövet skrev:
Xanthopteryx skrev:Men, säger igen: Du kan ALLTID reklamera ett fel, men det skall göras inom rimlig tid från att det upptäcktes.
Givetvis. Det har ingen sagt emot. Men jag pratar om möjligheten att få bifall till en reklamation eller vinna vid en tvist. Det är ju inte så att Bilia saknar egna jurister som kan reglerna och satt upp principerna för hur de bedömer reklamationer. Nekar de en reklamation så gör de det under förutsättning att de tror sig ha stöd för det.
Min erfarenhet av reklamationer med lite krångliga företag är att de gärna främst säger nej och hoppas att det räcker. Egentligen har de sällan koll på lagarna och reglerna för de där juristerna du pratar om är inte inblandade i detta första skede.
En del kör med fula trix också där de försöker komma undan sådant de vet att de inte har så lätt att slippa.

Vad är det för typ av slang jag ska anv&[…]

Ja, såg det.

Som titel beskriver låg på en skogsv[…]

blir man 3 eller 4 så rekommenderar jag V90/[…]