Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PetrusJ
Råkade hitta den här tråden när jag sökte information om Volvos Select garanti.

Ska man se strikt juridiskt på situationen som TS befann sig så är det så att Select garantin meddelas av Volvo Cars. Garantigivaren kan bestämma omfattningen av garantin i garantivillkoren. Det betyder att garantin omfattar rätt till lånebil endast om det framgår av garantivillkoren.

Man behöver här skilja på garanti och de rättigheter som man har genom konsumentköplagen.

De inlägg som hänvisat till sidan hallåkonsument.se skrivning om rätt till lånebil avser egentligen konsumentköplagen och inte garantin.

För fullgöra de skyldigheter som konsumentköplagen uppställer svarar inte garantigivaren utan den återförsäljare som man köpt bilen av. Dvs det är säljaren som man i sådana här situationer man bör ta kontakt med för att framställa krav som gäller enligt konsumentköplagen.

Litet lurigt när man har två parter som ansvarar för olika saker.

Vill samtidigt också korrigera påståendet om att reklamationsrätten skulle ha ändrat till 3 år. Det har inte ändrat. Vad som ändrat från 1 maj 2022 är att säljaren vid konsumentköp har bevisbördan för att felet inte fanns vid leveransen under hela 2 år jämfört med endast 6 månader tidigare.

Stadgandet är följande (konsumentköplag 17 §):

”Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, (…) , ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art.”

Notera i stadgandet gällande garantier (konsumentköplag 21 §):

”En vara är felaktig om näringsidkaren eller någon annan för näringsidkarens räkning genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del av varan eller för en egenskap hos varan, och varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.”

Notera särskilt sista passusen: ”…försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.” Det är alltså garantigivaren som bestämmer garantins omfattning, ex. lånebil eller vilka typer av fel som ska omfattas av garantin. Vid sidan av det/utöver det har man också de rättigheter som konsumentköplagen ger under förutsättning att det rör sig om ett fel som omfattas.
av Zed82
PetrusJ skrev: fre 15 jul 2022, 12:23 Massa text...
Problemet här är att Volvo själva skriver rakt ut att Selektgarantin ska motsvara en nybilsgaranti. Då får man också ta ansvar i motsvarande grad. Annars är det falsk marknadsföring.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag har ett dilemma. Jag köpte en selectbil och påpekade att 360-kameran inte är kalibrerad, den tajmar inte med varandra utan linjerna i parkeringsrutan går inte in i varandra. jag köpte bilen 30 mil hemifrån och har svårt att bara åka till säljaren och få det åtgärdat. Säljaren menar att jag kan vänta till första månaden har gått ut och få det åtgärdat med Volvo selektgarantin och hos min lokala ÅF.

Nu känns det som en chansning. Jag borde ta ledigt och åka ner och lämna in innan månaden är slut, eller ska jag chansa på Volvo selekt?
av least
Det ska räcka att man anmäler skada till den som utfärdar garantin inom garantiperioden.
Och be att få säljarens bekräftelse skriftligt i ett mail.

Då kan du vänta tills att det funkar tidsmässigt att åka in till verkstaden.
Användarvisningsbild
av Robbi
least skrev:Det ska räcka att man anmäler skada till den som utfärdar garantin inom garantiperioden.
Och be att få säljarens bekräftelse skriftligt i ett mail.

Då kan du vänta tills att det funkar tidsmässigt att åka in till verkstaden.
Vad bra, tack!
av Lövet
"Så fort du som köpare upptäcker ett fel på din Volvo Selekt-bil ska du kontakta oss. I normala fall inom 14 dagar efter att felet upptäckts."

Så står det uttryckligen om Volvo Selekt. Jag hade absolut inte väntat med det.
av least
Du ska kontakta återförsäljaren inom 2 veckor från att felet upptäckts, och det har ju skett i detta fallet.
Åtgärd behöver inte ske omgående.
av vondess
Om detta är den andra gången du lämnar in bilen för samma problem och det är oklart när bilen blir klar, kan det vara klokt att kontakta den auktoriserade Volvohandlaren och diskutera situationen med dem. Om bostaden å andra sidan är i utmärkt skick eller nyligen har renoverats kan hyran https://bostadslistan.se/blog/sk-lig-hy ... din-bostad vara högre. Du kan påpeka att du behöver en lånebil enligt villkoren och fråga när de förväntar sig att kunna slutföra reparationen. Det är viktigt att kommunicera med dem och försäkra dig om att dina rättigheter som köpare respekteras.

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]

Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]