Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1555400
Har råkat ut för bränd kolv med motorras som följd på min V90 CC D4 -18 med 21k mil. Fullservad på Volvo sedan ny. Har hört mig för lite bland Volvoverkstäder och andra kunniga. Tydligen var det problem med kolvar på VEA som löstes under senare år men hann även påverka SPA (trots att uppfattningen på forum är att detta bara var de första åren och inte påverkade SPA). Enligt kunniga har detta mest hänt ambulans, polis och taxi men sällan privatpersoners bilar.

Nu undrar jag om någon annan råkat ut för detta och vad var felet och hur blev ni bemötta av Volvo?

Jag har fått offert på motorbyte på allt från 57k (oberoende verkstad) till 70k-112k från Volvoverkstäder. Oklart om motorn kan renoveras förrän den öppnas dock.
#1555404
Så tråkigt.
Går det på Maskinskadeförsäkring, eller har bilen gått för långt för att sådan försäkring kan finnas på din Volvo?
#1555412
Tråkigt.
Undrar om inte en utbytesmotor blir billigare totalt sett jämfört med att renovera den rasade?

Hur blir en kolv bränd på detta allvarliga vis, kass spridare eller hängd ventil?
Min gissning är att spridaren hängt sig och sprutat diesel i droppform, skadad oljefilm och kolven har bränts eller till och med fått ett hål.
#1555432
StefanN skrev: tis 19 sep 2023, 10:44 Vilken försäkring täcker efter 20 00mil?
Jo det skulle man vilja veta.
Tror knappast nån Maskinskadeförsäkring täcker när en bil gått så långt som över 20 000 mil.
Volvia har dock sin förlängda Maskinskadeförsäkring som kan täcka max upp till 20 000 mil eller max 10 år.
https://www.volvia.se/vid-skada/skadeha ... askinskada
Det är väl inte så dåligt ändå.
Men vem vet, det kanske kan finnas nåt försäkringsbolag som under vissa villkor har Maskinskadeförsäkring som även täcker lite över 20 000 mil?
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1555513
Fördelen med en utbytesmotor är garanti och att den är genomgången.
Med en begagnad motor kan ju samma sak hända igen, om än osannolikt. Den har säkert viss garanti också.
Skulle betala mer för en utbytesmotor.
#1555536
perhall skrev: tis 19 sep 2023, 22:44 Fördelen med en utbytesmotor är garanti och att den är genomgången.
Med en begagnad motor kan ju samma sak hända igen, om än osannolikt. Den har säkert viss garanti också.
Skulle betala mer för en utbytesmotor.
Frågan är ju också vad man vill kosta på en bil som gått 21k mil och huruvida man vill ha kvar bilen efteråt. En ny motor från Volvo kommer utan några tillbehör och det kostar minst det dubbla mot en utbytesmotor från skroten. I detta fall vill man bara laga och sedan sälja bilen.
#1555583
Zed82 skrev:I detta fall vill man bara laga och sedan sälja bilen
Kanske ide att sätta en annons på blocket, förväntat prisbild i körbart skick minus vad du får för offert på "från skroten motor" med byte.
Kanske dyker upp någon vettig spekulant som har en motor stående och du är av med problemet, tänker jag.

Även om det skulle gå att renovera med motorn i, med nya kolvar, så är det ett hyfsat kvalificerat jobb som inte är gratis. Finns priser på forumet men hittar inte nu.

Någon eventuell good will från Volvo handlar gissningsvis om småpengar.
S90 T5 däck/bromsskivor

Idag en V90CC, körd sedan ny feb. 2017, och[…]

Uppgradera bakbromsar.

Jag gjorde det på förra v60 t5 -15. Sk[…]

Hej Man läser en massa om allt strul med VEA-[…]

Ser ut som om jag behöver köpa ny AC-sla[…]