Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V90 (och V60, sen tidigare även S90 och S60) säljs inte lägre i Storbritannien.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... r-marknad/
Anledningen borde väl vara att folk (i Storbritannien) helt enkelt inte köper Volvo kombi numera i samma utsträckning som tidigare. Nu väntar jag med spänning på om detta kommer ske i andra länder och i så fall vilka. Hoppas Volvo inte slutar sälja sina kombi i Sverige. Jag är väl en relik från det förgångna verkar det som, för jag gillar fortfarande kombi, och helst en Volvo. Jag föredrar de lite lägre och slankare kombibilarna framför de högre SUV:arna som ofta har lite mindre bagageutrymme.
Jag skulle tro att V90 är inne på sitt sista modellår. Den har funnits i 8 år, och försäljningen är ungefär 2% av Volvos totala försälning hittills i år(V90CC inräknad). V60 säljer betydligt bättre än V90, men är ändå ingen storsäljare. Det säljs 8-10 st XC60 för varje V60. Min gissning är att V90 produceras några få månader till ett år ytterligare, medan V60 hänger med lite längre.
Lite synd för alla oss som gillar kombi, men marknaden vill bara ha SUV, och på vissa marknader sedan. S90 säljer betydligt bättre än V90 globalt.

En sidonotering är att begreppet SUV blivit helt urvattnat. Volvo kallar sin EX30 för SUV, medan ID.3 som har nästan samma format ses som en elektrisk hatchback. Polestar 4 kallas också SUV, men ser ut som en halvkombi.
Det är inte svårt att se varför. Men vill ens Volvo sälja kombibilar? Efterfrågan finns (fanns?) ändå i Sverige vill jag påstå men leveranstiderna har ju varit horribla på v90 och v60.
Skärmavbild 2023-08-04 kl. 17.07.59.png
Skärmavbild 2023-08-04 kl. 17.07.59.png (303.3 KiB) Visad 847 gånger
Volvos C40 hade färre registreringar 2023 än V/S90. Kanske den ligger pyrt till den med (i Sverige) även om den ju är en elbil. Tycker väl personligen att en bil som ligger hyfsat till i registreringsligan som V/S90 kan ha chans hos en tillverkare få vara kvar en tid till. Skall bli intressant se hur många registreringar det blir på Volvos nya elbil EX30. Jag tvivlar först V90 sen V60 laddhybrider kommer finnas kvar så värst länge, året ut gissar jag men under nästa år ryker nog V90 tror jag. Nybilsregisteringarna på V/S90 lär knappast öka 2024.
Ja man undrar ju hur populär C40 är egentligen på andra marknader än den svenska.
Jag har hunnit vara i 7 länder hittills på semestern och man kan klart konstatera att C40 lyser med sin frånvaro.
Desto populärare är S90, S60 och XC40 som kan ses liter här och var typ hela tiden i det forna östblocket men även XC90, V90 och V60 dyker upp ibland, dock mer sällan.
Återstår att de hur elbilskombi kommer slå framöver, nu är det väl bara NIO, MG och Porsche som har något som kan liknas vid detta.
Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Tysta sommardäck V90

Ifall det är resonansljudet som stör dig[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]