Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Hade bilen på service och de smorde dörrarna fram. Nu låter det som satan när de öppnas och stängs. Har provat ptfe spray på den svarta glidpinnen utan bättre resultat. Vad göra? Det borde vara fler som har tråkiga dörrar.
av III
Lustigt. Jag smörjer höst och vår. Men ett tips, kolla att skruven som håller glidpinnen sitter fast.
av topejas
III skrev:Lustigt. Jag smörjer höst och vår. Men ett tips, kolla att skruven som håller glidpinnen sitter fast.
Är det den som gör att dörren håller sig i sina lägen?

Har problem med min förardörr att den endast ställer sig i första läget när jag öppnar den, sen är det som att det inte finns ett "fast" läge när jag öppnar dörren mer
av III
topejas skrev: tor 25 maj 2023, 23:30
III skrev:Lustigt. Jag smörjer höst och vår. Men ett tips, kolla att skruven som håller glidpinnen sitter fast.
Är det den som gör att dörren håller sig i sina lägen?

Har problem med min förardörr att den endast ställer sig i första läget när jag öppnar den, sen är det som att det inte finns ett "fast" läge när jag öppnar dörren mer
Inte glidpinnen i sig men väl själva anordningen i dörren. Om dörren inte håller sig öppen är det väl delen i dörren som behöver bytas, pröva smörja som första steg, spraya in lämplig olja. Ofta när det knäpper och knakar så ör det skruven som sitter i karossen som släpp. Det brukar bara vara att skruva åt. Om den sitter fast och det knakar och inget stopp finns ligger det i farans riktning att delen i dörren behöver bytas. Hur man gör det får dock någon annan beskriva för jag vet inte. Kanske Youtube har något klipp.
Användarvisningsbild
av leiwi
Jag undviker att smörja "glidpinnarna " detta för att det skall vara så mycket friktion att dörrarna "fastnar " i sina lägen när man öppnar. jag torkar av dom då och då med en trasa och har aldrig några ljud eller knirk
av III
Det är väl en fjäderbelastad rulle som skapar "lägena" så tunn olja borde ju göra gott. Speciellt leden där skruven sitter samt dörrgångjärnen behöver en droppe olja ibland, vad jag förstått så kan det bli lustiga fenomen om rullen inte snurrar utan nöts ner.

Hann äntligen att montera tillbaka locket av […]

Får tillbaka bilen idag och skall frå[…]

Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]

Tog några bilder på slangarna för[…]