Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Truckdoktor skrev:Det brukar sägs att kylarvätska ska bytas efter 4-10 år beroende på tillverkare. Den skyddar ju inte bara mot frysskador men är även rostskydd, smörjning, mm. i kylsystemet och alla tillsatser åldras ju med så det är inte fel när man ändå tappar av vid kamrem och vattenpumpsbyte.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Tror det är svårt att byta vattenpump utan att byta kylarvätska, så det kommer automatiskt med vattenpumpbyte.
av Rami
Jag fick ett svar från Bilia, de sa kamrem har byttas före året av den tidigare ägaren, men på servicebok det står kamaxelrem och hjälpaggregatsrem.. är den kamrem eller något annat?
Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Cotag
Kamaxelrem är samma som Kamrem.
Hjälpaggregatsrem är den rem som ligger utanför kamremmen och driver exempelvis generator och AC-pump.
Båda bytes normalt vid kamremsbytet.

Kan tycka det verkar tidigt att kamremsbyte är gjort redan förra året, men säger Bilia att det är så, så är det väl gjort. Intevallet är ju 15 000 mil.

Enligt volvomekaniker så behöver man normalt inte byta vattenpump vid första kamremsbytet. Jag fick dock gjort det på min.

Vill du komma undan billigare så handla grejerna på typ Autodoc och få gjort jobbet hos någon lokal förmåga som du litar på.
av Sama55
Xanthopteryx skrev: sön 21 maj 2023, 18:08 Personligen tycker jag att det är dumheter att inte byta vattenpump när man ändå byter remmen som driver vattenpumpen. När man ändå gör hela grovjobbet att riva allt. Byta kylvätska är väl rimligt då när man då även tappar ur massor på grund av vattenpumpbytet.
Volvo orginalverkstad byter inte vattenpump vid kamremsbyte. Den skall hålla minst 30k mil har dom sagt, byttes inte på min V90cc-18
av DanC
Hej

Hoppas att det är ok att ställa en fråga här ang. kamaxelrem och hjälpaggregatsrem.

Skulle ni chansa att byta dessa rem hos en annan verkstad än en Volvo verkstad? Dessa kan bakas in i månadskostnaden för ca 275 kr/mån på 3 års tid, alltså för 9 900 kr totalt! Väljer man byta automatlådsoljan på serviceavtal kostar det 110 kr/mån, alltså 3 960 kr totalt.

Min tanke är att om Volvo servar bilen i sin helhet (man får dessutom Volvo Assistans på köpet) blir det lättare att klaga om det blir nåt fel efter ett sånt större jobb.

Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Hann äntligen att montera tillbaka locket av […]

Får tillbaka bilen idag och skall frå[…]

Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]

Tog några bilder på slangarna för[…]