Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hände mig också för första gången idag. Mindre landsväg, höll ca 70 och låg 50m bakom framförvarande bil. Helt plötsligt utan anledning varnar city safety, bilen bromsar nån sekund och bältena dras åt rejält. Man blir lite skärrad och undrar vad som hände. Jag har haft några ljudvarningar i stadsmiljö men aldrig med broms och bältesförspänning.
Haft bilen i tre år.
av Robkwi
Har haft 2 olika v60cc i cirka 3 år. Första fel-bromsningen hände för nån vecka sedan. 70-väg, gångväg/cykelbana till höger om vägen med nån meter gräs emellan. Åker där varje dag på väg hem.
Denna gången en gående som gick till höger om vägen på cykelbanan och vägen svänger i en lätt kurva år vänster. Bilen trodde nog jag skulle köra på honom så den drog åt bältena och tvärbromsade i nån sekund. Var mitt i ett samtal med frugan bredvid och måste säga att vi båda blev ganska överraskade.

Sedan så har jag råkat ut för det två gånger tidigare. Bältena dras åt och bilen tvärbromsar. Men då har den räddat mig mot kollision på motorväg när jag ligger i vänsterfilen och nån hoppar ut från högerfilen utan att se sig om.

Så hittills är felmarginalen mindre än de gånger den faktiskt haft rätt ;-)

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]