Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Problem med min XC90 2016, D5 Polestaroptimerad, motorkod D4204T11. Startar som vanligt och går att köra men är kraftlös och tvekar/rycker vid acceleration och växling. När man accelererar kraftigt kommer det ett kraftigt sus, precis som om kupéfläkten varvar upp.

Felkoder som sätts:
ECM-P227900 Intake Air System Leak
ECM-P00BF00 Mass or volume air flow B circuit range/Performance - Air flow too high
ECM-P00BC00 Mass or volume air flow A circuit range/Performance - Air flow too low
ECM-P029900 Turbo / Super Charger Underboost
ECM-P02CB00 Turbocharger / Supercharger B Underboost / Condition
ECM-P226200 Turbo / Super Charger Boost Pressure Not Detected

Har kollat alla rör och slangar till insug och intercooler efter läckage utan att hitta något.
Har först rengjort för att testa och nu bytt MAP-sensorn då jag var tveksam om den fungerade.
Har mätt upp MAF-sensorn (LMM) och den verkar fungera. Signalspänningen ökar och minskar med varvtalet.
Har tagit loss och rengjort röret och sensorn för avgastrycket (exhaust pressure sensor). Röret var inte igensatt som en del har råkat ut för.
Motorlampa och sköldpadda dyker fortfarande upp.

Kollade med OBDII-dongel och Car Scanner appen till android och där får jag värden från MAP, MAF, EGR-ventilen öppnar/stänger, inga felprocent från EGR:en heller. Värden jag inte får är exhuast boost pressure, det ligger på eller runt 0 hela tiden.
Jag funderar på om exhaust pressure sensor är kass (röret till den är ju rent) eller om det rentav är så att lågtrycksturbon har gett upp. Jag tycker dock att om turbon är kass så borde den låta illa men motorn sig låter som vanligt.
Är det någon här på forumet som har en ide om vidare felsökning?
Ska jag testa att byta exhaust pressure sensor (kostar ju ändå några hundra) eller ge mig på att kolla turbon?
Hur kollar man turbon enklast i så fall?

Tacksam för era klokskaper så att jag kommer vidare.
@kebabpizza, jag kollade igen och kunde inte hitta några sprickor eller så. Det enda jag eventuellt kunde tänka mig är slangen under motorn som går till intercoolern. Den sitter med en snabbkoppling och tätningen i den kanske har gett upp. Film på slangen:
https://u.pcloud.link/publink/show?cod ... JXKY1cNiLy

Jag funderade dock på om det är ett läckage på trycksidan, borde inte MAP-trycket vara lågt?
@Xanthopteryx, tack för erbjudandet! Jag bor några mil söder om stockholm så det är en bit tyvärr.
Har själv en volvo-anpassad felkodsläsare från biltema som funkar hyfsat. Det finns ett gäng modellanpassade funktioner i den men vet inte om det är samma som i foxwell
Har hittat felet, @kebabpizza hade rätt och det var även det som @toni70 råkat ut för.
Hittade en 15mm spricka i en slang efter intercoolern, partnr 31338545.
Nr 4 på denna sprängskiss:
https://www.volvopartswebstore.com/show ... t=10109040

Edit: Slangen verkar ha uppgraderats till något silikonliknande material och har även bytt partnummer till 32222272. https://wikingerparts.de/en/volvo/volvo ... 2/32222272

Tack för all hjälp!
Senast redigerad av 1 henrytuba, redigerad totalt 0 gånger.
Tysta sommardäck V90

Enligt volvo cars så kan man få proble[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]