Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vira20
Har ni erfarenhet eller sätt att en V90 T5 Bi-fuel fått gastankarna urplockade permanent? (4st tankar under bagagegolvet)

Anledning: Använder inte gasdriften idag, ogillar extra besiktning/ inspektion/ underhåll av gas systemet samt hade önskat extra plats i bagaget. Tycker det kan vara värt allt arbete även om jag förstår att sälja/ köpa annan troligen är smidigare.

Transportstyrelsen:
Om gasdriften kopplas ur gäller följande:
Förutsatt att bilen även är godkänd för drift med bensin (diesel kan också förekomma) ska gasdriften permanent tas ur funktion. Delar av gassystemet ska demonteras och/eller pluggas så att det inte går att återställa till gasdrift. I de fall delar av gassystemet behövs för att motorn ska kunna köras på bensin behöver dessa delar inte demonteras. Arbetet ska utföras fackmannamässigt och bör ske enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar. För att få bilen godkänd för endast ett bränsle måste bilen sedan genomgå en registreringsbesiktning.

Bilia Sisjön:
-Pluggar äldre system vid önskemål från kunder på V70 etc men det är tydligen VolvoCars som ger instruktioner och godkännande om detta.
-Finns inga godkännande att få göra detta på V90 ännu.

Min plan:
-Låta erfaren Gasbilsverkstad koppla ur gassystemet och lämna intyg på detta.
-Själv montera ur fästanordningar, sätta i ordinare bagagerumsmatta
-Utföra registreringsbesiktning
(Tror att gasmunstycke (tankning) osv troligen kommer få demonteras också)

Osäkerhet/ Nackdelar
-Skatten går upp från 360kr till 1306kr (osäkerhet här vad den exakt landar på)
-Mjukvara för motor/ ECU? Ett måste med ny?

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]