Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gripp
Vi hade en D4 under ett par år och körde många mil, både till vardags och längre resor med fullastad bil, allt från fjällresor till bilning genom Europa med tillhörande dryckeshandel på vägen hem. Jag kan inte säga att jag en enda gång saknade kraft till den grad att det störde min körning. Lyckas men inte köra om så är det nog inte bara bilen det är fel på ;-)
Självklart är det en heeelt annan sak att köra nuvarande T8 när man är på de humöret, men 85 % av gångerna används bensinmotorn mer för att batteriet tar slut än att jag behöver kraften.
Nu har jag iofs andra fordon som stillar mitt fartbehov så jag behöver inget fartmonster till vardag och familjeresor.

Gällande uttrustning så tycker jag absolut sensorer fram/bak och backkamera (vår D4 saknade det, men eftermonterades innan leverans), 360-kameran tycker jag tyvärr är sämre än förväntat. Vi gjorde ett kort mellanspel med en Kia Sorento vars 360 var betydligt bättre, större bild och bättre upplösning.
Panoramataket är trevligt, men mest för ljusinsläpp om sommaren, det är inte så stor öppning så den där "cab-känslan" uteblir. Nackdelar är att det brusar lite mer, och som andra påpektar risken för läckage och stenskott tillkommer.
Gillar man ljud så satsa på B&W, vi har HK i T8:an, vilket man lika gärna kan vara utan.
Något vi saknade på D4 var Lounge-paketet, med bl a bakre klimatstyrning och "dubbelglas", samt ett par saker till som jag glömt bort... Nyare årsmodellers loungepaket innehöll andra saker.

Däck/fälg är såklart en smaksak. 18/20 (vinter/sommar) på D4 och 19/20 på T8:an. Utseendemässigt så såg det otroligt tråkigt ut med 18, fick känslan av en XC90 av förra generationen.... 19/21 hade varit min optimala kombination.
Växelspak i kristall får du nog glömma, finns bara till T8 mig veterligen.

Tänker du på nästa gång du ska byta så skulle jag nog, även om jag säger emot mig själv, undvika en D4 - de flesta, framförallt de som inte kört en, verkar ha den uppfattning som många här i tråden har "den är för vek", vilket påverkar andrahandsvärdet.
Jag tror även att en svart eller annan mörk klädsel står sig bättre.

Ledsen för väggen av text.... :-)

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]