Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen i fråga är en XC90 D5 2018
Skulle tanka bilen i helgen som var. Då får jag inte in pumphandtaget. Efter att ha petat och tryckt lite så visar det sig att inre/nedre locket i påfyllnadsröret ej öppnar. Lämnar in bilen till Volvo som bekräftar felet och ger mig en högst otrevlig offert på ca 21000kr där själva röret utgör en bråkdel av totalkostnaden. Varför kostar det så sjukt mycket?
Det övre locket när det trycks in/upp ska möjliggöra att det nedre locket i påfyllnadsröret öppnas. Det verkar som spärren mellan locken är trasigt.
Nån som har något smart förslag på hur jag kan komma runt detta tillfälligt eller är det bara hitta pengarna i nån glömd gömma och betala glatt?Någon som varit med om något liknande? Sjukt enligt mig på en så pass ny bil att detta ens är ett problem.
Mvh T
Det var inget blygsamt pris. Kan meddela att en vän köpte ett lågmilat bränslerör till sin V90 (pga ett annat fel) från skroten för under 1000 kr och fick det monterat hos Mekonomen för 1500 kr. Mitt tips är att titta runt.
Vet du om han har en Bensin eller diesel? Det verkar vara billigare om man har bensinare.
Om jag förstod verkstadsteknikern rätt så är det mycket som ska monteras bort och sedan är det allt med tryck mm i en diesel som gör att det drar iväg. Nån som kan bekräfta?

Ska sätta mig på tisdag och ringa runt när alla verkstäder öppnat igen efter påsken. Nackdelen är att jag bara kommer ca 4mil från där bilen står.
Tryck?! Det är la inget tryck att tala om vid påfyllningen till tanken...
Hur mycket är det att montera bort? 21000... Låtsas att delen kostar ett par tusen knapp så är det ändå mer än en hel arbetsdag (för en verkstad med rätt verktyg och rätt demonteringsanvisningar!) sett till 2000 kr/timmen! Och 2.000 i timmen är enligt mig jävligt saftigt. Typ, Biliapriser - var det en Bilia du var på kanske?
Nu har jag inte sett ritigt hur det ser ut och så men känns märkligt att det skall ta så lång tid att montera loss och tillbaka ett bränslerör. Särskilt nu om det stämmer ovan med 1500 för montering hos Metronomen. Kan det ha tagit?1,5-2 timmar max?
av Bannad
mrares skrev:Bilen i fråga är en XC90 D5 2018
Skulle tanka bilen i helgen som var. Då får jag inte in pumphandtaget. Efter att ha petat och tryckt lite så visar det sig att inre/nedre locket i påfyllnadsröret ej öppnar. Lämnar in bilen till Volvo som bekräftar felet och ger mig en högst otrevlig offert på ca 21000kr där själva röret utgör en bråkdel av totalkostnaden. Varför kostar det så sjukt mycket?
Det övre locket när det trycks in/upp ska möjliggöra att det nedre locket i påfyllnadsröret öppnas. Det verkar som spärren mellan locken är trasigt.
Nån som har något smart förslag på hur jag kan komma runt detta tillfälligt eller är det bara hitta pengarna i nån glömd gömma och betala glatt?Någon som varit med om något liknande? Sjukt enligt mig på en så pass ny bil att detta ens är ett problem.
Mvh T
:mad: :mad: :mad: -
Skampris-Skroten gäller, ett nästan helt nytt rör 2-300 mil+ montering- Max 3k MED Kvitto på Mekonomen...... :-) Så har du 18 000 kr att tanka soppa för istället.

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]