TIBBZ skrev: ↑tor 19 jan 2023, 17:20
Hej,
Är det "alla" Volvo numera som laggar vid gaspådrag? Jag har en V90 XC dom gatan gått 4600 mil. Den laggar/tvekar
när man gasar på.
Känns inte som 190 hk utan mer som 90. Den är också polestar optimerad. Hjälper inte....
Har den alltid släpat efter vid gaspådrag? Eller är det nåt som uppkommit nyligen?
Vad har din V90 för motor?
Nog för att V90 är stor och tung men det är t.ex. XC60 också. Är väl samma olika typer av motorer i bägge. Kika runt lite i de andra forumdelarna för XC60 osv, kanske går att hitta liknande "problem" där?
En smart sökning i forumet kan ev. ge svar på om andra haft samma problem på en bil som du har med samma motor.
Om du har en diesel låter det lite skumt med fördröjning för de är ju rätt råstarka redan från start.
Jag tycker väl Polestar optimeringen borde ha bidragit till lite bättre acceleration och gasrespons om man läser vad
Polestar optimering kan ge:
https://www.volvocars.com/se/l/polestar ... ptimering/
Kolla på kurvan i bilden (för D4 motor), något borde det väl bidra till bättre prestanda i din bil.
Jag skulle nog åka till en Volvoverkstad för kontroll, t.ex. kan de ju koppla in bilen till deras diagnostik och felsökningsprogram VIDA, så ev. trasiga komponenter kan hittas. Eller de vid provkörning kan förstå/lista ut vad som ev. felar med din bil.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.