- ons 21 dec 2022, 10:46
Det är inte många seriösa verkstäder som "garanterar" att de fixar komplicerade fel. Det finns fasta priser på enklare jobb. Om det då strular så får verkstaden ta kostnaden för det. Risken att stå för notan när det gäller felsökning och reparation av komplexa fel brukar inte vara något verkstaden vill ta. Mindre nogräknade verkstäder brukar lova mer -- men de står långt ifrån alltid för dessa löften.
Som ägare av en äldre bil är det bara att gilla läget och betala för reparationer. Jag har ägt en XC90 -17 sedan den var ny. Den har nu gått dryga 10.000 mil. Jag har fått EGR-ventil och kylare bytt på emissionsgaranti, och fått reparera ventilkåpspackning. Det senare var inte billigt men täcktes av maskinskadeförsäkringen. I övrigt är det bara service, med "tillägg" för byte av olja i automat och Haldex. Ett par bromsklossar bak, samt batterier har också bytts. Det är trots allt cirka sex år sedan bilen byggdes, så på det stora hela kan jag leva med de reparationerna -- även om jag önskat mindre strul.
Tyvärr räknar jag krasst med att det kommer att kosta betydligt mer de kommande åren. Jag har tittat på att byta till en ny XC90. Med tanke på skatten är det bara T8 som är attraktiv. Det ger en mellanskillnad på närmare 600.000:-. Jag kan reparera mycket för de pengarna.
Det står TS fritt att leta efter "billigare och bättre" reparatörer än en auktoriserad Volvohandlare som Bilia. Jag tror att det kan vara svårt att hitta -- men det kostar ingenting att fråga. I slutändan lär det kosta en del i alla fall. Det är inte alltid billigt att äga äldre bilar med mycket utrustning. Det brukar tyvärr kosta en del i reparationer. Det oavsett om det gäller en Volvo, BMW, Audi eller Mercedes.