- tor 17 nov 2022, 23:30
Bromsbelägg är ju just inte en del av serviceinnehållet, jag vet inte ens om det registreras i bilen att man byter bromsklotsar. Tycker många nyare bilar har förvånansvärt dålig koll på bromsarna. Hade tidigare en Audi A6 som inte ens visade om det var fram eller bak klotsarna var dåliga... kanske är samma på SPA-Volvos. Inte kommit så långt än, bara 3 000 mil...
sewen skrev:De har fått Volvo Originalservice när de säljs, det innebär inte att de måste få det för att garantin ska gälla, och det får de inte kräva (kanske är det annorlunda på en begbil än på en ny som i fallet med Kia, men det är en diskussion Volvo nog inte vill ha...). De flesta lär ändå serva den på Volvo.Lövet skrev:Krav för garanti är att arbete utförs "fackmannamässigt enligt tillverkarens instruktioner". Man får inte kräva auktoriserad service längre för att garantier ska gälla (Kia förlorade det rättsfallet, de försökte villkora sin garanti med att alla servicearbeten skulle utföras av ÅF)Jo jag vet. Om dom knotar kan man säkert processa sig fram till att det blir rätt om man orkar. Men det står fortfarande så här på Volvos hemsida:
Volvo Selekt
Alla Volvo Selekt-bilar har fått Volvo Originalservice enligt gällande schema och är i så gott skick att de är jämförbara med en ny bil.
Ålder: Max 5 år
Nybilsgaranti: 24 mån/3000 mil. *
* Gäller från och med att bilen levererats och förutsatt att bilen servas med Volvo Originalservice enligt gällande serviceplan.
Bromsbelägg är ju just inte en del av serviceinnehållet, jag vet inte ens om det registreras i bilen att man byter bromsklotsar. Tycker många nyare bilar har förvånansvärt dålig koll på bromsarna. Hade tidigare en Audi A6 som inte ens visade om det var fram eller bak klotsarna var dåliga... kanske är samma på SPA-Volvos. Inte kommit så långt än, bara 3 000 mil...
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24