- lör 12 nov 2022, 12:31
#1519050
Tänkte byta belägg bak på min 2016 XC90.
Har läst en del på nätet om att köra bromsmotorn med 9v batteri eller manuellt lossa och skruva handbromsmotorn.
Men i min display under menyerna "My car" och fjädring/ handbroms kan jag diaktivera både nivåregleringen och automatisk handbroms vid avstängning motor.
Nu står bilen i P-läge med motorn av och det känns som handbromsen är helt släppt.
Innebär detta att jag kan skippa alla instruktioner i online-howto's med att skruva handbromsen eller köra den med 9v batteri för att kunna byta belägg eller handlar det om att handbromsmotorn måste sättas i serviceläge, dvs backa tillbaka helt och hållet så att nya backarna får plats? Vilket jag antar att den inte gör när man bara "lossar" på handbromsen?
Har läst en del på nätet om att köra bromsmotorn med 9v batteri eller manuellt lossa och skruva handbromsmotorn.
Men i min display under menyerna "My car" och fjädring/ handbroms kan jag diaktivera både nivåregleringen och automatisk handbroms vid avstängning motor.
Nu står bilen i P-läge med motorn av och det känns som handbromsen är helt släppt.
Innebär detta att jag kan skippa alla instruktioner i online-howto's med att skruva handbromsen eller köra den med 9v batteri för att kunna byta belägg eller handlar det om att handbromsmotorn måste sättas i serviceläge, dvs backa tillbaka helt och hållet så att nya backarna får plats? Vilket jag antar att den inte gör när man bara "lossar" på handbromsen?