Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har har en late 2019 V90 CC, med uppdaterad programvara. När jag trycker upp min appmeny så funkar ALDRIG vänsterpilen, allt annat funkar. Ibland funkar knappen för röststyrning, men bara ibland. Någon som har varit med om liknande? Jag har svårt att tro att det är något mekaniskt fel på knapparna, eftersom röststyrning funkar då och då.
Är ju inte helt ovanligt med mekaniskt fel dock. Hade en tidig v90cc 2017 som jag till slut lämnade tillbaka till handlaren(av annan anledning). Det var flera av knapparna som krånglade. Funkade ibland utan problem för att nån annan gång bara funka när man tryckte hårt. Läste då på (mest här på forumet) och det var ganska vanligt med mekaniskt fel.
Är inte det ett ganska vanligt förekommande fel. På min första XC90 fick jag knapparna utbytta, en polare till mig med XC90 har också samma fel, fungerar ibland - ibland inte.
Hanzon skrev:Hittade denna tråden.

viewtopic.php?f=79&t=138797&hilit=Rattknappar
Tack, bra info. Kanske kan försöka få knappsatsen utbytt på garanti då, om det är ett känt fel.

Går det starta om systemet på något sätt? Det står att man ska hålla in hemknappen i 20-30 sekunder, men jag tror det bara fungerar på 2020-modeller och senare. På min händer ingenting då annat än att skärmen släcks. Eller startar systemet om varje gång man stänger av bilen, så att säga?
least skrev: ons 28 sep 2022, 11:11 På en Sensus-bil startar underhållningssystemet om när bilen stängs av.
(Det är därför som systemet inte är tillgängligt direkt efter start.)
Jag undrar om inte en Google-bil gör det också ibland av sig själv, startar om infotainmentsystemet. För emellanåt när jag aktiverat bilen och skall köra iväg med min V90 MY22 som har Google så är skärmen helt svart, och efter en stund (rätt länge) kommer hemskärmen fram. Väldigt likt om man manuellt startar om infotainmentsystemet i en Google-bil genom att hålla inne den avlånga hemknappen i minst 20 sekunder.
Klagade på knapparna och Volvo teknikern sa att det fungerade, men gjorde inget på garantin. Sedan kom problem tillbaka inom några dagar, , det tog ca 20 minuter för tekniker att byta ut kablaget /knapparna, sen fungerade allt.
Bilen ryker från motorn

Hej. Skulle starta bilen nu vid lunch och så[…]

Lyftare 2,4, B5244S4

Jag kollat upp en del. Original så tar Volvo[…]

740 som krånglar

Har röktestat motorn och det finns INGA luft[…]

Det verkar vara förnuftiga beslut, säk[…]