Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pholm
I början av september annonserades softvara 2.3. Några dagar senare kom 2.3 till bilen men eftersom det inte passade just då tryckte jag bort den. Konstigt nog kom det aldrig tillbaka något erbjudande om installation. Idag skrev support till mig att 2.3 dragits tillbaka och nu skall jag vänta på 2.4.
Jag har nu haft bilen i mer än 7 månader (V90 T8 MY22 Late) och hårdvaran är fin, men softvaran ack den är löjligt dålig. Ett litet axplock : falsk däcktrycksvarning, bagageluckan öppnar halvvägs och kan ej stängas, center displayn svartnar mitt på dagen, fel på usb enhet, Hey Google försvinner, heldöd bil efter 4 dagar - bärgning, center displayn flimrar, center displayn halvt mörk. Det är möjligt jag fått en måndagsbil men jag undrar. Säljaren och försäljningschefen är ointresserade och säger det är Volvos ansvar och den enda man får tag på där är swedencr och deras standardsvar är starta om systemet.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
av Lockis
pholm skrev: tor 06 okt 2022, 18:57 I början av september annonserades softvara 2.3. Några dagar senare kom 2.3 till bilen men eftersom det inte passade just då tryckte jag bort den. Konstigt nog kom det aldrig tillbaka något erbjudande om installation. Idag skrev support till mig att 2.3 dragits tillbaka och nu skall jag vänta på 2.4.
Jag har nu haft bilen i mer än 7 månader (V90 T8 MY22 Late) och hårdvaran är fin, men softvaran ack den är löjligt dålig. Ett litet axplock : falsk däcktrycksvarning, bagageluckan öppnar halvvägs och kan ej stängas, center displayn svartnar mitt på dagen, fel på usb enhet, Hey Google försvinner, heldöd bil efter 4 dagar - bärgning, center displayn flimrar, center displayn halvt mörk. Det är möjligt jag fått en måndagsbil men jag undrar. Säljaren och försäljningschefen är ointresserade och säger det är Volvos ansvar och den enda man får tag på där är swedencr och deras standardsvar är starta om systemet.
All kommunikation sköts via din ÅF.
Det är dock väldigt oklart vad du egentligen vill att din ÅF ska göra…
av least
Tråkigt att höra.

Så TS menar att ÅF inte är intresserad av att hjälpa till med felen på en bil som de sålt?
Det kanske är en företagsleasing, där TS inte är ägaren?
Användarvisningsbild
av bem
Så här funkar det enligt min erfarenhet:
Ingen idé felanmäla till Volvo support, varken via mail eller ringa. De har sagt till mig allt sånt skall anmälas till Återförsäljaren, när jag påpeka en gång att Smart enerigifördelning inte funka längre sen mjukvara 2.0 (då den sluta funka).
Det har jag gjort men Återförsäljaren säger bara: vi kan inget göra, vi har inga specialkanaler in till Volvo. Ja så sa meken i alla fall. Det är bara vänta på ny mjukvara.

Hur Volvo får reda på att mjukvara strular har jag av min ringa erfarenhet inte en blekaste aning om. Men på nåt sätt får de ju reda på det t.ex. när det var Volvobilar som inte gick att starta vid uppdatering till mjukvara 2.2. Då finns det bevisligen en kanal in till Volvo (vid allvarligare fel i mjukvaran). Men annars vete katten.
Det kanske finns en kanal in till Volvo som återförsäljarna skall använda när kunder rapporterar in felaktigheter i mjukvaran, men jag undrar allt om alla återförsäljare använder den rätta kanalen?
En annan gång påpeka jag för min mek att det gick inte starta motorn på min Volvo via Volvo Cars appen. Meken sa så: Vi provar uppdatera mjukvaran till senaste (var 1.8 då). Och se då funka det fjärrstarta motorn med Volvo Cars appen. Det kanske är lite så en del Volvo Återförsäljare och verkstäder jobbar. De provar med senaste mjukvaran (om det finns) och med lite tur kan det finns nån fix så ett visst problem blir löst?
Man får ju inte nån lust rapportera in felaktigheter i mjukvaran när det verkar lite ointresse hos mottagarna att få till en lösning.
Volvo borde i Volvo Cars appen ha en funktion man kan meddela felaktigheter i t.ex. appen och i mjukvaran. Då får de in lite uppgifter från användarna.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]