Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft V90 T8 Twin Engine 2020 i ett år och är mycket nöjd så långt. Vid ett antal tillfällen har förbränningsmotorn startat trots fullt laddat hybridbatteri. Oftast inträffar det efter att jag backat ut från garaget eller parkeringsplats och när jag lägger i D så startar motorn.
Jag kör i Hybridläget, jag har stängt av autoholdfunktionen för att se om det gör någon skillnad. Det händer inte hela tiden men lite för ofta för att bortse från det. Jag tycker frekvensen av "onödiga" motorstarter ökat när det är varmt ute, kan det möjligen vara så att bilen tycker det krävs motorstart för att kyla kupén? Skulle vara intressant om någon annan har liknande erfarenhet eller om jag ska uppsöka verkstaden och nyttja min Selektgaranti?
Vidare så har jag noterat att det finns skillnad på förväntad körsträcka som anges i appen respektive i bilen. I appen står det nästan alltid 40km samtidigt som bilen säger 38 eller 39km och i undantagsfall 40km. Är det fler som har noterat denna skillnad?
Slutligen, växelläge B ger bra bromseffekt och batteriladdning men i början på en körning märker jag ingen skillnad mot D-läget är detta normalt? Jag gissar att batteriet måste bli lite varmt innan B-läget kan ge bromseffekt, eller?
Gasar du för mycket så bensinmotorn går igång så måste den gå en stund för avgasrening. Prova ändra körläge till t.ex Pure så ska du se att bensinmotorn förmodligen inte startar :-)
Jag upplever också detta men det fungerar mycket bättre om man säkerställer att bilen står helt stilla när man växlar till D och sedan släpper bromsen ganska distinkt så startar inte motorn. Men om du tvekar lite på bromsen och släpper upp lite och sedan bromsar igen så kan motorn starta.

Om batteriet är fullt så får man ingen eller liten bromsverkan i B-läget då man inte vill riskera överladdning av batteriet.

Vad batterimätaren visar för sträcka verkar också variera beroende på hur man laddar. Om man precis har kört och laddar på en gång blir det ofta 40 km, men om jag väntar och laddar ett kallt batteri får jag ofta 37 km. Vet inte om det faktiskt påverkar hur långt jag kommer på en full laddning? Tror att det är rätt lika...

Batterimätaren verkar dock fladdra och ibland när man har kört och har typ 25% kvar och ska köra nästa gång tycker den att man ska komma 22 km på dessa 25% vilket inte stämmer alls.

Har precis beställt en likadan av en lokal el[…]

Bilen ryker från motorn

Hej. Skulle starta bilen nu vid lunch och så[…]

Lyftare 2,4, B5244S4

Jag kollat upp en del. Original så tar Volvo[…]

740 som krånglar

Har röktestat motorn och det finns INGA luft[…]