av Tyfon - mån 29 aug 2022, 20:49
- mån 29 aug 2022, 20:49
#1510419
Har haft V90 T8 Twin Engine 2020 i ett år och är mycket nöjd så långt. Vid ett antal tillfällen har förbränningsmotorn startat trots fullt laddat hybridbatteri. Oftast inträffar det efter att jag backat ut från garaget eller parkeringsplats och när jag lägger i D så startar motorn.
Jag kör i Hybridläget, jag har stängt av autoholdfunktionen för att se om det gör någon skillnad. Det händer inte hela tiden men lite för ofta för att bortse från det. Jag tycker frekvensen av "onödiga" motorstarter ökat när det är varmt ute, kan det möjligen vara så att bilen tycker det krävs motorstart för att kyla kupén? Skulle vara intressant om någon annan har liknande erfarenhet eller om jag ska uppsöka verkstaden och nyttja min Selektgaranti?
Vidare så har jag noterat att det finns skillnad på förväntad körsträcka som anges i appen respektive i bilen. I appen står det nästan alltid 40km samtidigt som bilen säger 38 eller 39km och i undantagsfall 40km. Är det fler som har noterat denna skillnad?
Slutligen, växelläge B ger bra bromseffekt och batteriladdning men i början på en körning märker jag ingen skillnad mot D-läget är detta normalt? Jag gissar att batteriet måste bli lite varmt innan B-läget kan ge bromseffekt, eller?
Jag kör i Hybridläget, jag har stängt av autoholdfunktionen för att se om det gör någon skillnad. Det händer inte hela tiden men lite för ofta för att bortse från det. Jag tycker frekvensen av "onödiga" motorstarter ökat när det är varmt ute, kan det möjligen vara så att bilen tycker det krävs motorstart för att kyla kupén? Skulle vara intressant om någon annan har liknande erfarenhet eller om jag ska uppsöka verkstaden och nyttja min Selektgaranti?
Vidare så har jag noterat att det finns skillnad på förväntad körsträcka som anges i appen respektive i bilen. I appen står det nästan alltid 40km samtidigt som bilen säger 38 eller 39km och i undantagsfall 40km. Är det fler som har noterat denna skillnad?
Slutligen, växelläge B ger bra bromseffekt och batteriladdning men i början på en körning märker jag ingen skillnad mot D-läget är detta normalt? Jag gissar att batteriet måste bli lite varmt innan B-läget kan ge bromseffekt, eller?