Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hane73
Jag har haft med T8 i några veckor och är super nöjd. Till vardags har jag 4 mil enkel resa till jobbet och kör i pure läget vilket gör att ena vägen kan jag köra nästan hela sträckan på el. Min fundering i vad som är bäst vid långkörning. Är det att köra på pure så länge det går och sedan på hybrid eller ska jag köra hybrid hela vägen eller AWD?
Tacksam för input.
Mvh/Hans
av douglinds
Spontant skulle jag säga kör på el så länge det går, byt sedan över till hybrid.

Hybridläget vid långkörning tror jag inte gör så mycket, det är mer för stop&go trafik samt stadskörning, vid jämn lansvägskörning i högre fart tror jag det huvudsakligen är förbränningsmotorn som jobbar (kan ha fel?)
av phantomblot
Hvis jeg vet turen inneholder kø/bykjøring, bruker jeg spare litt strøm så jeg slipper å kjøre bykjøring med bensin.
T8'en bruker mye bensin ved småkjøring med forbrenningsmotoren. Da velger jeg å la bensinmotoren jobbe der den er best (+70 km/t) og elmotoren jobbe der den er best (-70 km/t, køkjøring).
Användarvisningsbild
av joel80
Med V60 TE är det så att om man kör helt slut via pure-läget så börjar den ladda upp sig igen genom att dra rätt mycket mer soppa. Den använder alltså all el den kan, för att sen börja ladda upp 5-10km räckvidd. Då det drar mer soppa att ladda via motorn trycker jag alltid om till hybrid-läge när det står --- km kvar på räckvidden. (eller efter man kört några km med 5km kvar)

Kanske inte är likadant på en T8?
av CuteLunatic
Kan man inte stänga av funktionen där den fossila motorn laddar batteriet? Om det nu drar mer soppa när den laddar batteriet, så känns det lite väl kontraproduktivt? ur miljö- och ekonomisynpunkt.
Användarvisningsbild
av joel80
Inte när man kört batteriet helt tomt i pure-läget. Så jag brukar bara se till att göra det om jag kan tajma det med att komma fram där jag kan ladda.

Eftersom den bara laddar upp 5-10km så är det inte hela världen, men kommer man ihåg att slå över i hybrid-läget slipper man oftast det och jag håller med dig om att det känns kontraproduktivt.
av CuteLunatic
joel80 skrev:Inte när man kört batteriet helt tomt i pure-läget. Så jag brukar bara se till att göra det om jag kan tajma det med att komma fram där jag kan ladda.

Eftersom den bara laddar upp 5-10km så är det inte hela världen, men kommer man ihåg att slå över i hybrid-läget slipper man oftast det och jag håller med dig om att det känns kontraproduktivt.
Okej. Så korta sträckor är pure såklart bäst, men långa sträckor hybrid läget förmodligen. När jag får bilen så ska jag ta och jämföra lite :-)-)
av Jontelito
Kan man inte köra 100% på el via pure-läget? Testade idag en v90 T8 2020, men även i pure så fanns den där gränsen då bensin går in, vilket för mig som kör Passat GTE är alldeles för tidigt, i GTE krävs kickdown i el läget för att bensinmotorn ska kicka in. Hur är det på 2022 v90 T8?
av 2fast4u
Volvo med android automotive (vilket MY22 har) kan man trycka så mycket med gasen man vill i pure läget utan att fossilmotorn kommer igång.

När det gäller effektiv användning av batteriet på långfärd så kan man med fördel knappa in destinationen i navin och aktivera intelligent läge. Under förutsättningen att man har bilen i hybridläge så kommer den köra på el respektive fossil när det är som mest gynnsamt. Den kommer använda batteriet så effektivt som möjligt för att få ner förbrukningen.

Om man inte har möjlighet att ladda på slutdestinationen så kan man mata in ens startposition som destination och lägga destinationen som delmål. Då kommer bilen dryga ut batteriet till både T/R.
av goranbtkemi
Men kör man i Hybridläge så ser man om man kör på el eller el&bensin. Så länge man håller mätaren på "el" så borde det väl vara samma sak som pure eller har jag missförstått något.

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]