Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
För några veckor sen servades min V90CC D4 2019 på Volvo samt att vindrutan byttes. I samband med servisen fick bilen även en ny mjukvaroversion.

Jag märkte direkt vid första tillfället på motorväg efter servicen att bilen drar sig rätt mycket åt vänster linjemarkering när man kör med Pilot Assist aktiverat. Före servicen upplevde jag att den centrerade rätt så bra mellan linjerna. Nu drar så pass mycket åt vänster att bilen vid vissa tillfällen vill köra upp på linjemarkeringarna till vänster.
För att köra prydligt i filen måste jag konstant sitta och styra åt höger.

Så igår hade jag bilen inne igen. Min servitekniker körde bilen, släckte någon felkod och kalibrerade systemet. Tyvärr verkar detta inte hjälpt utan bilen styr kraftigt åt vänster fortfarande. Det ska tilläggas att jag fått mycket bra hjälp och bemötande av min servicetekniker. Innan jag lämnar in bilen ytterligare en gång vill jag höra vad ni på forumet har att säga. Någon som känner igen sig?

Tror ni det har att göra med den nya mjukvaran, eller att något sitter felmonterat efter byte av vindruta? Eller är det bara en kalibreringsfråga?
Användarvisningsbild
av bem
Man får väl prova lite uteslutningsmetoden. Be verkstaden att nedgradera till den mjukvaruversion du hade innan, då bilen höll sig i mitten mellan vita linjerna.
av AndS
Jag tror på fönsterbytet.
Be dem plocka bort och rengöra kamera och vindruta, sedan ny kalibrering.
Fick en uppdatering för 3-4 år och efter det kände bilen av en speciell vägmarkering sämre (1+2 väg) vid uppdatering senare blev det åtgärdat.
Då hade teknikerna svårt att märka skillnad på hur bilen skulle uppträda på väg med PA aktiverat.
Så det var programvaran, men är det generellt för dig så "garanterat" vid kameran.
av AndS
Finns också med i serviceprogrammet att det ska rengöras.
Så har man inte putsat rent vid montering så är ju risken stor för att åtminstone rutan kan vara kladdig.
Användarvisningsbild
av V9097
Tack för era svar. Jag ska kontakta verkstaden igen.
Användarvisningsbild
av V9097
Xanthopteryx skrev:Varit med om samma. Omkalibrering. Samma. Omkalibrering så fick jag själv köra en vända. Funkade.

Jag körde med vetskap om hur datorer brukar gilla saker.
Intressant. Så du menar att kalibreringen sker automatiskt samtidigt som man kör en runda? Och att kalibreringen påverkas av hur man kör? Några konkreta tips på hur man ska köra?
av Xanthopteryx
Först måste kalibrering starta.

Sedan kör man och då kalibreras systemet.
Om systemet nu skall kunna veta hur vägen är måste systemet ha tydliga referenser. Tänk, väglinjer. Exempelvis.
Antagligen ser systemet linjerna och beroende på hur dessa rör sig i förhållande till kameran så kan den räkna ut hur kameran och bilen är riktad.
Jag försökte alltså att dela ligga i filen men även att lugnt byta så att linjerna korsar mitten på bilen. Körde om en bil, bara bytte fil och tillbaka. Bland annat. Svajade även lite höger och lite vänster i filen. Allt för att linjerna skall röra sig över hela kamerans synfält.
Man skall ej ligga för nära en bil framför, antagligen för att systemet får svårare att se linjerna längre bort.
Har du bara två linjer på varsin sida och du ligger mitt i körfältet så hänger det ju på att vägen är exakt rak och plan för att inte ge en imaginär av linjens placering (optisk illusion du vet?). Men m linjerna vandrar hot och for och rakt på och förbi med mera så får du många olika input att väga samman för att hitta trovärdig placering av verkligheten i förhållande till kameran.

Viktigt att kameran är nivellerad innan. Finns särskilt verktyg. Ställ bilen på helt horisontellt underlag. Justera kameran med behörigt så att den är helt horisontell (upp och ned, sidled tror jag den är i princip fastlåst).
Antagligen är detta viktigt för att den inte kan kalibrera sig upp och ned och du kan då få fel avståndsangivelse till saker relaterat till bilen.

Det jag Vet är att man måste kalibrera vinkeln på kameran manuellt. Sedan aktivera körning. Inte ligga för nära bil framför.

Resten är mina teorier baserat på hur datorer brukar göra saker och tolka världen samt felkällor i verkligheten samt hur bilen beter sig i verkligheten.

Kalibreringen är klar 6 när bilen säger till.

Obs!!! Under kalibrering fungerar inte AEB och dylika säkerhetsfunktioner.
Användarvisningsbild
av V9097
Xanthopteryx skrev:Först måste kalibrering starta.

Sedan kör man och då kalibreras systemet.
Om systemet nu skall kunna veta hur vägen är måste systemet ha tydliga referenser. Tänk, väglinjer. Exempelvis.
Antagligen ser systemet linjerna och beroende på hur dessa rör sig i förhållande till kameran så kan den räkna ut hur kameran och bilen är riktad.
Jag försökte alltså att dela ligga i filen men även att lugnt byta så att linjerna korsar mitten på bilen. Körde om en bil, bara bytte fil och tillbaka. Bland annat. Svajade även lite höger och lite vänster i filen. Allt för att linjerna skall röra sig över hela kamerans synfält.
Man skall ej ligga för nära en bil framför, antagligen för att systemet får svårare att se linjerna längre bort.
Har du bara två linjer på varsin sida och du ligger mitt i körfältet så hänger det ju på att vägen är exakt rak och plan för att inte ge en imaginär av linjens placering (optisk illusion du vet?). Men m linjerna vandrar hot och for och rakt på och förbi med mera så får du många olika input att väga samman för att hitta trovärdig placering av verkligheten i förhållande till kameran.

Viktigt att kameran är nivellerad innan. Finns särskilt verktyg. Ställ bilen på helt horisontellt underlag. Justera kameran med behörigt så att den är helt horisontell (upp och ned, sidled tror jag den är i princip fastlåst).
Antagligen är detta viktigt för att den inte kan kalibrera sig upp och ned och du kan då få fel avståndsangivelse till saker relaterat till bilen.

Det jag Vet är att man måste kalibrera vinkeln på kameran manuellt. Sedan aktivera körning. Inte ligga för nära bil framför.

Resten är mina teorier baserat på hur datorer brukar göra saker och tolka världen samt felkällor i verkligheten samt hur bilen beter sig i verkligheten.

Kalibreringen är klar 6 när bilen säger till.

Obs!!! Under kalibrering fungerar inte AEB och dylika säkerhetsfunktioner.
Tackar! Ska försöka få verkstaden att göra detta, eller ännu hellre köra själv
Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&aum[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]