Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Macarus
Hej,

Ny på forumet, går i köptankar på en V90 eller V60 laddhybrid och har lite funderingar.
En T6 eller T8 Late 22 har jag förstått har det större batteriet och därmed avsevärt längre räckvidd, åtminstone på pappret. Någon som gjort uppgraderingen från en äldre till en nyare och tycker att det är värt att leta en såpass ny?
Däremot vet jag att jag har läst någon recension kring laddhybriderna där det var stort problem med fyrhjulsdriften på dom. Kan det ha varit Aftonbladets Robert Collin som skrev att den var helt oduglig på tidigare modeller.
Är detta något ni ägare upplevt vid vardagligt användande?

Tacksam för svar!

Mvh Marcus
Har kört T8 till fjällen utan problem många ggr. Just nu har vi det mellanstora batteriet men inväntar leverans av det stora. Men fyrhjulsdriften funkar och jag tycker den blir bättre efter varje uppdatering.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av bem
Jag har V90 T6 Recharge MY22 early (alltså 11,6 kW hybridbatteri och 87 hk elmotor). Constant AWD tycker jag funkar utmärkt. Har använt det en hel del i vinter. Är förstås inte en "riktig" AWD, som det är t.ex. på V90 Cross Country.
Beror väl på vilka krav du har på AWD. Skall du köra mycket där det krävs verkligt bra AWD kanske inte Plug-in hybridernas Constant AWD borde vara förstahandsvalet. Jag vet inte hur bra Constant AWD är på Volvos laddhybrider MY21 och äldre, jag kan bara uttala mig om V90 T6 Recharge MY22 early som jag har själv.
För egen del efter att ha kört min V90 T6 Recharge MY22 early nu i 8 månader kan jag säga utan att tveka: hade jag kunnat välja en med det större batteriet på 18,8 kW och 145 hk elmotorn som det är på MY22 late (och MY23 som kommer framöver) hade jag lätt gjort det. Men det fanns inte när jag beställde min Volvo. Två veckor efter att jag hämtat ut min nya bil från min lokala Volvohandlare kom nyheten från Volvo att nästa MY22 late kommer få större batteri (11,6 ->18,8 kW) och starkare elmotor (87 hk->145 hk) och även enpedalskörning. Kändes sisådär att stå men en sprillans ny bil och veta att nästa MY late kommer bli mycket bättre. Nåja, det funkar rätt bra med 87 hk elmotor och 11,6 kW hybridbatteri men jag skulle personligen aldrig välja det igen när jag vet vilken räckvidd det blir med 18,8 kW hybridbatteri.
Lycka till med ev. val av en Volvo laddhybrid.
av Macarus
Jag hittade artiklarna jag tänkte på:
https://www.aftonbladet.se/a/6na3w0
samt:
https://www.aftonbladet.se/a/9KLdnq

AndS skrev: lör 23 apr 2022, 18:45 Vilket är behovet för awd?
Kan vara bra eller kör på besvärliga vägar och drar släpvagn? För det senare är det en sämre lösning.

Jag bor i Norrland så stora delar av året kör jag i vinterväglag. Har en Kodiaq Sportline idag och har många gånger varit lycklig över fyrhjulsdriften när andra bilar kör fast på parkeringen. Sen är den alltid tacksam när man ska ut ur korsningar att snabbt hitta greppet och inte stå och spinna.
I övrigt drar vi husvagn några hundra mil varje sommar och när man ska in på campingar och backa, ha grepp på blöta gräsmattor osv. Annars är det väl som vanligt med fyrhjulsdrift, man är glad när den behövs men märker inte av den för det mesta.

bem skrev:Jag har V90 T6 Recharge MY22 early (alltså 11,6 kW hybridbatteri och 87 hk elmotor). Constant AWD tycker jag funkar utmärkt. Har använt det en hel del i vinter. Är förstås inte en "riktig" AWD, som det är t.ex. på V90 Cross Country.
Beror väl på vilka krav du har på AWD. Skall du köra mycket där det krävs verkligt bra AWD kanske inte Plug-in hybridernas Constant AWD borde vara förstahandsvalet. Jag vet inte hur bra Constant AWD är på Volvos laddhybrider MY21 och äldre, jag kan bara uttala mig om V90 T6 Recharge MY22 early som jag har själv.
För egen del efter att ha kört min V90 T6 Recharge MY22 early nu i 8 månader kan jag säga utan att tveka: hade jag kunnat välja en med det större batteriet på 18,8 kW och 145 hk elmotorn som det är på MY22 late (och MY23 som kommer framöver) hade jag lätt gjort det. Men det fanns inte när jag beställde min Volvo. Två veckor efter att jag hämtat ut min nya bil från min lokala Volvohandlare kom nyheten från Volvo att nästa MY22 late kommer få större batteri (11,6 ->18,8 kW) och starkare elmotor (87 hk->145 hk) och även enpedalskörning. Kändes sisådär att stå men en sprillans ny bil och veta att nästa MY late kommer bli mycket bättre. Nåja, det funkar rätt bra med 87 hk elmotor och 11,6 kW hybridbatteri men jag skulle personligen aldrig välja det igen när jag vet vilken räckvidd det blir med 18,8 kW hybridbatteri.
Lycka till med ev. val av en Volvo laddhybrid.
Förstår att det var en sur känsla, utan tvekan. Tekniken går fort fram idag så man vet aldrig vad som kommer härnäst, men man vill ju inte få en känsla av besvikelse när man har lagt ner mycket pengar på en ny bil. Jag ska helt klart leta efter det större batteriet i en bil!
av AndS
Du kan säkert märka skillnad med din körning. Med den awd du har idag behöver du aldrig fundera utan den är alltid aktiv och kopplas in automatiskt så fort bilens system känner av skillnader i drivning.
Så precis som du skriver, du märker sällan när den kopplas in.
Och från stillastående, åtminstone på Volvo, så driver den alltid på awd.
av Macarus
AndS skrev: sön 24 apr 2022, 13:49 Du kan säkert märka skillnad med din körning. Med den awd du har idag behöver du aldrig fundera utan den är alltid aktiv och kopplas in automatiskt så fort bilens system känner av skillnader i drivning.
Så precis som du skriver, du märker sällan när den kopplas in.
Och från stillastående, åtminstone på Volvo, så driver den alltid på awd.
Skulle du säga att man märker när fyrhjulsdriften går in på Volvon, eller missförstår jag dig?
av AndS
Njet, Volvon jag har är en V90CC med traditionell Haldex, den är alltid aktiv och går in vid behov.
Men visst kan du märka det, t.ex om du provocerar bilen vid kurvtagning på grus/snö så understyr den först för att sedan släppa ut bakdelen, men då går antispinn in, såvida du inte kopplat ur antispinn och själv får styra det ;-)

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]