Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Försök få med så mycket garantier och maskinskadeförsäkring som möjligt!
av Volvoold
Provsait om möjligt länge i stolarna. Jag provsatt en nyare XC90 med skinnstolar, men den var så hård att sitta i, så så hårt skulle jag inte ens vilja sitta ens vid köksbordet.

En på jobbet frågade om det var min bil, men jag sa att jag aldrig skulle öpa en bil med så hårda stolar i, om jag inte behövde akupunktur....

Tyvärr är ju V90 också hårda stolar med nån konstig hårdhet/platta i ryggstödet också.
Det finns ju annan tråd här där folk beklagar sig på hårda stolar.

Läs gärna Auto & Motorsport begtest för XC90 innan köp. Det hade ju en hel del problem enligt ägarna iaf.

Men, lycka till annars i letandet.
av AndS
Glöm inte att justera svankstödet både hur mycket det ska trycka och höjd.
Sedan är tygklädsel ett absolut krav.
Användarvisningsbild
av sewen
Själv märker jag ingen större komfortskillnad i el-lädersäte mot multifunktionellt säte med perforerat nappaläder. Skulle möjligtvis va massagen då. Jätteskönt verkligen men inte värt den extra kostnaden vid nyköp.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag har precis sålt min xc90 D4, till förmån för en elbil.
Jag har haft den i 4 år och är 100 procent nöjd med den.

Bränsleförbrukningen i stan landar på litern. I alla fall för mig. Jag är inte tung på foten, men körde bara korta sträckor inom stan i veckorna.

Åker flera gånger om året till Trysil, en resa på 70 mil.
Då drog den 0.81 liter/mil i 120 km/h. Med takbox, en sambo och två barn. Snålt anser jag.. :)

Kan absolut rekommendera D4, om du inte är ute efter fartresurser 0-100. Det är absolut skillnad på D4 och D5, så provkör båda.

Jag gick på mer utrustning istället för många hästkrafter.
D5 upplevde jag som att den hade en något mjukare gång.

Jag hade gärna tagit en D4 igen, om jag fick mycket utrustning.

Nu när du ska köpa begagnad, så leta tills du hittar en välutrustad och gå inte på framhjulsdrivna D4:or. Dessa finns i ett fåtal.

Jag hade 7 säten, men upplevde det som meningslöst. Använde det tre gånger på fyra år.

Du ska ha head up display och 360 kamera. Annars anser jag att bilen är felspecad.

Gillar du stereoljud, ska du leta efter någon med B&W stereo. Det finns garanterat inte i någon D4 dock.
Det finns även Harman kardon, som är bra, men den kom 2018 eller 2019.

Om du hittar en, så har jag lite utrustning till salu.

22 tums originalfälgar med bra mönster.
Bagagerumsmatta
Metal mesh dörrpaneler x 4
Volvo original takräcke, wingbars.

Bara att lägga ett pm vid intresse.. :)
Bilder finns under sälj i huvudmenyn..

Du hittar min här..

Den har dock även 360 kamera och värme i sätena bak.. Det har hon missat att skriva.

https://bilar.autohuset.se/bilar/bil/bil.aspx?id=5877

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]