Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1143746
joel80 skrev:OkQ8 är en av de som enligt egen utsago använder störst del förnybar diesel i den dieseln man köper. Dom skriver
"Vår diesel innehåller upp till 40 % förnybar diesel, vilket beräknas ge ca 35 % mindre CO2-utsläpp jämfört med 100 procent fossilt bränsle"
Upp till 40% skriver dom.. det är deras Biodiesel.. problemet är att det bara finns på vissa mackar.. Vi har ingen här i Gävle som har det t.ex.
Den beskrivningen gäller så vitt jag vet all den diesel OKQ8 säljer. Krävs inget särskilt av macken för att det är den dieseln du skall tanka. Se här:

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/

Preem säljer personbilsdiesel med upp till 50 procent icke-fossilt innehåll. Det finns dock ännu inte överallt och vid alla tidpunkter. Ibland är den icke-fossila andelen istället 30 procent.

http://preem.se/om-preem/hallbarhet/evo ... on-diesel/

OKQ8 säljer också något som kallas Diesel Bio HVO som är 100 procent icke-fossilt. Sådan diesel finns även från andra leverantörer. Som jag skrev är 100% HVO-diesel dock än så länge i huvudsak certifierat endast för lastbilar:

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... l-bio-hvo/

Dock ser jag nu till min glädje att PSA godkänt 100% HVO-diesel för användning i de personbilar de producerar:

https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340910 ... VO100.html

Så kanske det äntligen är på väg att lossna på den här fronten. Volvo borde väl ha alla skäl att hänga på. Kemiskt sett avvker bränslet bara marginellt (en väldigt liten skillnad ifråga om densitet) från vad som får kallas diesel i Europa. Enligt den amerikanska dieselstandarden, som är aningen generösare ifråga om densitetsvariationerna, får bränslet redan kallas diesel.
joel80 skrev:Lite orättvist dock då en elbil drar 1,5-2kwh/mil och en dieselbil runt 0,7l/mil.. Så istället för 6-7ggr smutsigare än el i framställan handlar det om 2-3ggr högre sett till förbrukning per mil.
Ja och sedan tillkommer den komplikation jag antydde: Att det vi egentligen bör räkna på är hur den merproduktion av el som elbilen kräver produceras och det i ett näreuropeiskt snarare än svenskt perspektiv. Merproduktionen är inte nödvändigtvis lika miljövänlig som genomsnittet. Tvärtom finns det skäl att förmoda att det är just där vi ser de kol- och oljeeldade kraftverken träda in. Därtill finns ju också den komplikationen att vi har ett ganska starkt kärnkraftsberoende som vi helst skulle vilja göra oss av med.
joel80 skrev:Det finns också en risk med att Palmolja kommer användas i större utsträckning för att tillverka HVO nu när efterfrågan stiger.
Vad är din källa för detta? Så vitt jag vet är det Preem som huvudsakligen står för produktionen för den svenska marknaden och jag har ännu inte sett något om att de skogsråvaror man hittills i huvudsak använt är på väg att sina. Vill man göra väsentligt mer HVO än idag måste man sannolikt tillgripa mer än de restprodukter från pappersbruken man idag använder. Men det är ju fullt möjligt. Något skall vi ju göra med all vår skog nu när vi på allvar är på väg in i det papperslösa samhället.
joel80 skrev:Du har även kvar en stor del av utsläppen även om man kör med 100% HVO..
Lägre emissioner med HVO
Partiklar 33% lägre
NOx 9% lägre
HC 30% lägre
CO 24% lägre
https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/
Visst. Sådana emissioner kvarstår till viss del vilket förstås också gäller produktion av el via förbränning. I utsatta stadsmiljöer är det ändå klart att elbilen har en fördel på den här punkten. Men för mycket av det svenska bilkörandet är det av ringa betydelse.

Vill man snabbt få ner de svenska CO2-utsläppen tycker jag icke-fossil bensin och diesel verkar vara ett strålande alternativ. Ingen dyrbar och miljöbelastande nyproduktion eller konvertering av fordon behövs utan vi kan börja köra nästintill fossilfritt med befintlig bilpark.

Troligen lämnar också den delvis icke-fossila diesel som vi nu regelmässigt tankar i våra personbilsdieslar och den helt icke-fossila diesel som lastbilarna kör på redan nu ett större icke-fossilt bidrag till det svenska bilbränsleunderlaget än icke-fossil el, biogas och etanol tillsammans.
Användarvisningsbild
av joel80
#1143803
andersuw skrev:
joel80 skrev:OkQ8 är en av de som enligt egen utsago använder störst del förnybar diesel i den dieseln man köper. Dom skriver
"Vår diesel innehåller upp till 40 % förnybar diesel, vilket beräknas ge ca 35 % mindre CO2-utsläpp jämfört med 100 procent fossilt bränsle"
Upp till 40% skriver dom.. det är deras Biodiesel.. problemet är att det bara finns på vissa mackar.. Vi har ingen här i Gävle som har det t.ex.
Den beskrivningen gäller så vitt jag vet all den diesel OKQ8 säljer. Krävs inget särskilt av macken för att det är den dieseln du skall tanka. Se här:

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/
Jag läste där och av vad jag förstår så är det den dom kallar Biodiesel och den finns inte på alla stationer:
"OKQ8 DIESEL – MILJÖKLASS 1 med upp till 40% andel förnybar diesel (35% syntetisk dieselolja av förnybar råvara och 5% RME). Diesel med den högre andelen förnybart finns på upp emot 450 st stationer och kallas för Diesel Bio+. Se stationssök på http://www.okq8.se , avancerad sök."
Kolla databladet för MK1-diesel.
Biodieseln innehåller 20-40% förnyelsebar.. Den "vanliga" 0-40%... vilket är en rätt otydligt innehållsförtäckning..
https://www.okq8.se/ovrigt/produkt-sake ... FE9D3D8134}
Sen har dom nått som heter Diesel BioZ som ska innehålla upp till 20% förnyelsebart.

Preem säljer personbilsdiesel med upp till 50 procent icke-fossilt innehåll. Det finns dock ännu inte överallt och vid alla tidpunkter. Ibland är den icke-fossila andelen istället 30 procent.

http://preem.se/om-preem/hallbarhet/evo ... on-diesel/
Biodieseln i Sverige verkar precis som elen renare än på andra ställen. Nästan hälften av all palmolja som används i Europa används i Biodiesel enligt det här:
http://www.natursidan.se/nyheter/bilar- ... -i-europa/
och det här:
http://www.svd.se/stor-mangd-rysk-raolj ... ska-tankar
Genom en läcka kom miljöorganisationen Transport and Environment i somras över siffror som visar att 45 procent av all palmolja som importerades till Europa år 2014 gick till biodiesel. Det kan jämföras med 8 procent år 2010.

Att man inte gör skillnad på statsstödet till biodiesel oavsett om den är gjort på palmolja eller inte verkar dåligt genomtänkt.. viss import av biodiesel från Europa är med stor sannolikhet gjord på palmolja.

Den artikeln är i övrigt lite intressant ang. mängden olja som nu kommer från Ryssland.. :/

OKQ8 säljer också något som kallas Diesel Bio HVO som är 100 procent icke-fossilt. Sådan diesel finns även från andra leverantörer. Som jag skrev är 100% HVO-diesel dock än så länge i huvudsak certifierat endast för lastbilar:

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... l-bio-hvo/

Dock ser jag nu till min glädje att PSA godkänt 100% HVO-diesel för användning i de personbilar de producerar:

https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340910 ... VO100.html

Så kanske det äntligen är på väg att lossna på den här fronten. Volvo borde väl ha alla skäl att hänga på. Kemiskt sett avvker bränslet bara marginellt (en väldigt liten skillnad ifråga om densitet) från vad som får kallas diesel i Europa. Enligt den amerikanska dieselstandarden, som är aningen generösare ifråga om densitetsvariationerna, får bränslet redan kallas diesel.
Jag är positiv till införande av HVO.. Det är ett bra kompliment i urfasningen av ICE-motorer. Men man får ha lite koll (precis som med etanolen) att den tillverkas på ett sätt som inte skadar mer än vad det hjälper.
joel80 skrev:Lite orättvist dock då en elbil drar 1,5-2kwh/mil och en dieselbil runt 0,7l/mil.. Så istället för 6-7ggr smutsigare än el i framställan handlar det om 2-3ggr högre sett till förbrukning per mil.
Ja och sedan tillkommer den komplikation jag antydde: Att det vi egentligen bör räkna på är hur den merproduktion av el som elbilen kräver produceras och det i ett näreuropeiskt snarare än svenskt perspektiv. Merproduktionen är inte nödvändigtvis lika miljövänlig som genomsnittet. Tvärtom finns det skäl att förmoda att det är just där vi ser de kol- och oljeeldade kraftverken träda in. Därtill finns ju också den komplikationen att vi har ett ganska starkt kärnkraftsberoende som vi helst skulle vilja göra oss av med.
Det har gjorts ordentliga tester och beräkningar på det här (vilket jag tror du set tidigare) där tyska testhuset TÜV som 2014 gjorde en jämförande livscykelsanalys mellan eldrivna och bensindrivna versionerna av Mercedes B-klass, där det framgick att det redan efter bara några tusen mil på nordisk el har elbilen "tjänat igen" den extra energin det tar att tillverka. Jämfört med Eu-mixen tar det längre tid, men även om de bara räknar bilarnas livslängd till 16000 mil vilket är väldigt lågt så är elbilen ikapp och förbi även med smutsigare el. Avståndet ökar ännu mer när bilarna går längre. Sen går det att återvinna så gott som alla "ovanliga" ämnen i ett elbilsbatteri. Elproduktionen i den undersökning är också räknat på typ 2012 års elproduktion. Det här hänt rätt mycket i många europeiska länder med elproduktionen på 5 år. Sol och vind har byggts ut i större takt än andra energislag och andelen olja och kol har sjunkigt. Så elbilar blir renare över tid också och skulle man göra om beräkningen idag skulle det troligen visa något mindre utsläpp från EU-mix.
Bild
http://www.nyteknik.se/opinion/livscyke ... ar-6336337
joel80 skrev:Det finns också en risk med att Palmolja kommer användas i större utsträckning för att tillverka HVO nu när efterfrågan stiger.
Vad är din källa för detta? Så vitt jag vet är det Preem som huvudsakligen står för produktionen för den svenska marknaden och jag har ännu inte sett något om att de skogsråvaror man hittills i huvudsak använt är på väg att sina. Vill man göra väsentligt mer HVO än idag måste man sannolikt tillgripa mer än de restprodukter från pappersbruken man idag använder. Men det är ju fullt möjligt. Något skall vi ju göra med all vår skog nu när vi på allvar är på väg in i det papperslösa samhället.
Jag du såg länkarna ovan där ang palmoljan.
Preem verkar kommit längst i egen produktion i Sverige, men i de fall vi importerar från kontinenten är det mer tveksamt om hur biodieseln är framställd.
joel80 skrev:Du har även kvar en stor del av utsläppen även om man kör med 100% HVO..
Lägre emissioner med HVO
Partiklar 33% lägre
NOx 9% lägre
HC 30% lägre
CO 24% lägre
https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/
Visst. Sådana emissioner kvarstår till viss del vilket förstås också gäller produktion av el via förbränning. I utsatta stadsmiljöer är det ändå klart att elbilen har en fördel på den här punkten. Men för mycket av det svenska bilkörandet är det av ringa betydelse.

Vill man snabbt få ner de svenska CO2-utsläppen tycker jag icke-fossil bensin och diesel verkar vara ett strålande alternativ. Ingen dyrbar och miljöbelastande nyproduktion eller konvertering av fordon behövs utan vi kan börja köra nästintill fossilfritt med befintlig bilpark.

Troligen lämnar också den delvis icke-fossila diesel som vi nu regelmässigt tankar i våra personbilsdieslar och den helt icke-fossila diesel som lastbilarna kör på redan nu ett större icke-fossilt bidrag till det svenska bilbränsleunderlaget än icke-fossil el, biogas och etanol tillsammans.
Håller med om att det är ett bra sätt att få ner CO2-utsläpp på redan rullande bilflotta. Likaså borde man göra det lättare för egen konvertering till E85 i gamla bensinbilar.
av andersuw
#1143816
joel80 skrev:Jag läste där och av vad jag förstår så är det den dom kallar Biodiesel och den finns inte på alla stationer ...
OK. Det verkar inte som om den diesel där man garanterar 20-40 procent inte finns riktigt överallt. Gävle är dock ett lite märkligt undantag. Norrlandskusten verkar ju i övrigt vara hyggligt försörjd, i alla fall på större orter. Här i Uppsala verkar det dessbättre som att alla stationer har den diesel som har högst icke-fossil andel.
joel80 skrev:Biodieseln i Sverige verkar precis som elen renare än på andra ställen ...
Ja här gäller det uppenbarligen att se upp. Jag tankar normalt hos OKQ8 som i sin tur köper sitt bränsle från Preem så vitt jag vet. Alternativet för min del skulle i första hand vara en Preem-station. Jag hoppas och tror att det bränsle det i de här fallen handlar om inte har något med palmolja att göra.

Sedan undrar jag också lite över exakt hur palmoljan kommer in i bilden i andra delar av Europa. Vad jag kunnat se är HVO-diesel i huvudsak ett svenskt eller i vart fall nordiskt fenomen. På andra ställen handlar det mest om att man blandar i lite FAME. Kan man göra FAME på palmolja eller vad?
joel80 skrev:Det har gjorts ordentliga tester och beräkningar på det här ...
Det kan mycket väl hända att el är det bästa alternativet på sikt. Men vi verkar överens om att mycket kan göras för att även få befintlig bilpark att rulla mindre fossilt. Jag tror att man måste jobba på flera fronter samtidigt för att komma någonstans inom rimlig tid.
Användarvisningsbild
av joel80
#1143888
Det ena utesluter absolut inte det andra. Sleeper, jag tror vi kan återgå nu. ;)
av Mwi
#1143890
jiffi skrev: Den stora frågan är ju om bensin kommer att öka i popularitet över en 3-års period jmf diesel och om andrahandsvärdet på en T6 kommer vara bra/bättre jmf D5 pga ett mindre utbud på beg marknaden.
Det är ingen som vet framtiden men spekulerar man så bör en bensinbil ha ett bättre andrahandsvärde om tre år jämfört med en dieselbil. De senaste 7 åren så har ju politiker fokuserat på bilars Co utsläpp, nu har man ju upptäckt problemet att luftkvaliteten blir sämre och sämre i många Europeiska städer, och då pekar man på partikelutsläppen från dieselbilar som orsaken. Det är fler och fler politiker och organisationer som vill förbjuda dieselbilar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6610345
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/83 ... ramid=3345
av GöranA
#1495922
Kört d5 i 4 år. En bra motor som räcker gott. Efter polestaruppdatering blev den lite roligare att köra. Men som sagt en bra motor till xc90.

Sedan några månader kör jag en T6.
En grym motor till xc90. Så kul att köra.

Nog gjorde d5:an jobbet riktigt bra, men t6 upplevs som mycket piggare. Lite "sportigare" kanske.

Vilken av motorerna man väljer är en ren smaksak.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]