- tis 24 jan 2017, 17:57
#1143746
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/
Preem säljer personbilsdiesel med upp till 50 procent icke-fossilt innehåll. Det finns dock ännu inte överallt och vid alla tidpunkter. Ibland är den icke-fossila andelen istället 30 procent.
http://preem.se/om-preem/hallbarhet/evo ... on-diesel/
OKQ8 säljer också något som kallas Diesel Bio HVO som är 100 procent icke-fossilt. Sådan diesel finns även från andra leverantörer. Som jag skrev är 100% HVO-diesel dock än så länge i huvudsak certifierat endast för lastbilar:
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... l-bio-hvo/
Dock ser jag nu till min glädje att PSA godkänt 100% HVO-diesel för användning i de personbilar de producerar:
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340910 ... VO100.html
Så kanske det äntligen är på väg att lossna på den här fronten. Volvo borde väl ha alla skäl att hänga på. Kemiskt sett avvker bränslet bara marginellt (en väldigt liten skillnad ifråga om densitet) från vad som får kallas diesel i Europa. Enligt den amerikanska dieselstandarden, som är aningen generösare ifråga om densitetsvariationerna, får bränslet redan kallas diesel.
Vill man snabbt få ner de svenska CO2-utsläppen tycker jag icke-fossil bensin och diesel verkar vara ett strålande alternativ. Ingen dyrbar och miljöbelastande nyproduktion eller konvertering av fordon behövs utan vi kan börja köra nästintill fossilfritt med befintlig bilpark.
Troligen lämnar också den delvis icke-fossila diesel som vi nu regelmässigt tankar i våra personbilsdieslar och den helt icke-fossila diesel som lastbilarna kör på redan nu ett större icke-fossilt bidrag till det svenska bilbränsleunderlaget än icke-fossil el, biogas och etanol tillsammans.
joel80 skrev:OkQ8 är en av de som enligt egen utsago använder störst del förnybar diesel i den dieseln man köper. Dom skriverDen beskrivningen gäller så vitt jag vet all den diesel OKQ8 säljer. Krävs inget särskilt av macken för att det är den dieseln du skall tanka. Se här:
"Vår diesel innehåller upp till 40 % förnybar diesel, vilket beräknas ge ca 35 % mindre CO2-utsläpp jämfört med 100 procent fossilt bränsle"
Upp till 40% skriver dom.. det är deras Biodiesel.. problemet är att det bara finns på vissa mackar.. Vi har ingen här i Gävle som har det t.ex.
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/
Preem säljer personbilsdiesel med upp till 50 procent icke-fossilt innehåll. Det finns dock ännu inte överallt och vid alla tidpunkter. Ibland är den icke-fossila andelen istället 30 procent.
http://preem.se/om-preem/hallbarhet/evo ... on-diesel/
OKQ8 säljer också något som kallas Diesel Bio HVO som är 100 procent icke-fossilt. Sådan diesel finns även från andra leverantörer. Som jag skrev är 100% HVO-diesel dock än så länge i huvudsak certifierat endast för lastbilar:
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... l-bio-hvo/
Dock ser jag nu till min glädje att PSA godkänt 100% HVO-diesel för användning i de personbilar de producerar:
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340910 ... VO100.html
Så kanske det äntligen är på väg att lossna på den här fronten. Volvo borde väl ha alla skäl att hänga på. Kemiskt sett avvker bränslet bara marginellt (en väldigt liten skillnad ifråga om densitet) från vad som får kallas diesel i Europa. Enligt den amerikanska dieselstandarden, som är aningen generösare ifråga om densitetsvariationerna, får bränslet redan kallas diesel.
joel80 skrev:Lite orättvist dock då en elbil drar 1,5-2kwh/mil och en dieselbil runt 0,7l/mil.. Så istället för 6-7ggr smutsigare än el i framställan handlar det om 2-3ggr högre sett till förbrukning per mil.Ja och sedan tillkommer den komplikation jag antydde: Att det vi egentligen bör räkna på är hur den merproduktion av el som elbilen kräver produceras och det i ett näreuropeiskt snarare än svenskt perspektiv. Merproduktionen är inte nödvändigtvis lika miljövänlig som genomsnittet. Tvärtom finns det skäl att förmoda att det är just där vi ser de kol- och oljeeldade kraftverken träda in. Därtill finns ju också den komplikationen att vi har ett ganska starkt kärnkraftsberoende som vi helst skulle vilja göra oss av med.
joel80 skrev:Det finns också en risk med att Palmolja kommer användas i större utsträckning för att tillverka HVO nu när efterfrågan stiger.Vad är din källa för detta? Så vitt jag vet är det Preem som huvudsakligen står för produktionen för den svenska marknaden och jag har ännu inte sett något om att de skogsråvaror man hittills i huvudsak använt är på väg att sina. Vill man göra väsentligt mer HVO än idag måste man sannolikt tillgripa mer än de restprodukter från pappersbruken man idag använder. Men det är ju fullt möjligt. Något skall vi ju göra med all vår skog nu när vi på allvar är på väg in i det papperslösa samhället.
joel80 skrev:Du har även kvar en stor del av utsläppen även om man kör med 100% HVO..Visst. Sådana emissioner kvarstår till viss del vilket förstås också gäller produktion av el via förbränning. I utsatta stadsmiljöer är det ändå klart att elbilen har en fördel på den här punkten. Men för mycket av det svenska bilkörandet är det av ringa betydelse.
Lägre emissioner med HVO
Partiklar 33% lägre
NOx 9% lägre
HC 30% lägre
CO 24% lägre
https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/
Vill man snabbt få ner de svenska CO2-utsläppen tycker jag icke-fossil bensin och diesel verkar vara ett strålande alternativ. Ingen dyrbar och miljöbelastande nyproduktion eller konvertering av fordon behövs utan vi kan börja köra nästintill fossilfritt med befintlig bilpark.
Troligen lämnar också den delvis icke-fossila diesel som vi nu regelmässigt tankar i våra personbilsdieslar och den helt icke-fossila diesel som lastbilarna kör på redan nu ett större icke-fossilt bidrag till det svenska bilbränsleunderlaget än icke-fossil el, biogas och etanol tillsammans.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut