- ons 23 feb 2022, 10:19
Jag har precis beställt en V60 med nya drivlinan. Enligt beräkning på WLTP ska den kunna köra 85km på ren eldrift. Jag räknar med runt 70. Vilket räcker mer än tillräckligt för mig i min vardag då jag kan ladda både på mitt kontor och hemma. Den nya drivlinan med längre räckvidd är en stor anledning till att jag valde hybrid även denna gången.
bem skrev:Lockis,Jag håller med dig!
Jo då jag förstår räckvidden beror på bl.a. det du nämner. Nån räckviddsiffra måste ju Volvo Cars skriva på hemsidan på sina elbilar och laddhybrider. Dock är det lite okul läsa räckviddsiffrorna när man vet av egen erfarenhet vad som väntar i vardagskörningen.![]()
Jag vet ju själv vad jag trodde innan jag började köra min laddhybrid. Jag är inte missnöjd men trodde nog inte det skulle skilja så pass mycket mellan antingen "upp till" värdet eller WLTP. På sommaren. I låga farter. På plattmark, asfalt.
Men har man kört elbil eller laddhybrid ett tag lär man sig av erfarenhet hur räckvidden på el varierar med olika faktorer. Det tar lite tid för sånt får sjunka in.
Trådskaparen gör helt rätt i tycker jag att satsa på en V90 Recharge T6/T8 MY22 late så man får de extra milen på el, om man har ett körmönster så man kan dra nytta av det. Kör man kortare turer ofta kan nog även V90 Recharge T6/T8 MY22 early (upp till 61 km/ WLTP 56 km) eller MY21 (WLTP?) funka rätt bra också i många fall. Men V90 T6/T8 MY22 late har ju även den fördelen med 145 hk elmotor (och enpedalskörning).
Jag har precis beställt en V60 med nya drivlinan. Enligt beräkning på WLTP ska den kunna köra 85km på ren eldrift. Jag räknar med runt 70. Vilket räcker mer än tillräckligt för mig i min vardag då jag kan ladda både på mitt kontor och hemma. Den nya drivlinan med längre räckvidd är en stor anledning till att jag valde hybrid även denna gången.
Kör: Hyrbil
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer