Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Primus skrev:Jag har lite svårt att hänga med i resonemanget. Det reses fler invändningar mot privatleasing av beg. bil. Jag kan inte se att någon av de invändningarna har bäring på själva leasingen, inte principiellt. Typ, vagnskadeförsäkringen försvinner - ja men det gör det ju om du köper kontant också. Du kan behöva byta däck - ja, isåfall behövs det om du köper den kontant. Kanske missar jag något och då får ni gärna sätta mig på banan igen.

Jag reagerade spontant positivt. Jag skulle gärna se privatleasing på en Volvo selekt. Det skulle kunna passa mig perfekt. Allra helst skulle jag vilja ta min xc60 en två eller treårs period till.. :-)
Att jag är positiv handlar om att man kanske kan få en relativt ny bil till en vettig månadskostnad. Sedan kokar ju allt ned till hur villkoren ser ut, inte minst månadskostnaden. Kanske faller idéen ihop omedelbart pga av fel prissatt. Men tänker Volvo(och andra) till på ett seriöst sätt borde det ju kunna bli hyfsat bra siffror.
Tror inte du läser allt då :-)

Privatleasing av Selektbil är ofta dyrare än nybilsköp. Eller t.ex ny bil via Care By Volvo.
Lockis skrev: tis 01 feb 2022, 12:31
...
Privatleasing av Selektbil är ofta dyrare än nybilsköp. Eller t.ex ny bil via Care By Volvo.
Vad kan då vara lockbetet med en Selektbil? Det fattar jag inte riktigt, om det oftast blir dyrare än en t.ex. Care By Volvo?
Kanske man kan få en Selekt-bil på stubinen då. Det är ju en fördel.
Kan ju ta rätt lång tid om man beställer en ny med Care By Volvo idag.

De flesta Selektbilar lär väl vara 2-3 år när bilen gjort sitt som leasing och hyrbil.
Lockis skrev: tis 01 feb 2022, 12:31
Primus skrev:Jag har lite svårt att hänga med i resonemanget. Det reses fler invändningar mot privatleasing av beg. bil. Jag kan inte se att någon av de invändningarna har bäring på själva leasingen, inte principiellt. Typ, vagnskadeförsäkringen försvinner - ja men det gör det ju om du köper kontant också. Du kan behöva byta däck - ja, isåfall behövs det om du köper den kontant. Kanske missar jag något och då får ni gärna sätta mig på banan igen.

Jag reagerade spontant positivt. Jag skulle gärna se privatleasing på en Volvo selekt. Det skulle kunna passa mig perfekt. Allra helst skulle jag vilja ta min xc60 en två eller treårs period till.. :-)
Att jag är positiv handlar om att man kanske kan få en relativt ny bil till en vettig månadskostnad. Sedan kokar ju allt ned till hur villkoren ser ut, inte minst månadskostnaden. Kanske faller idéen ihop omedelbart pga av fel prissatt. Men tänker Volvo(och andra) till på ett seriöst sätt borde det ju kunna bli hyfsat bra siffror.
Tror inte du läser allt då :-)

Då är det ju prissättningen som måste vara konstig. Nu var det iofs länge sedan jag räknade på kostnaden att äga en ny vs. en 3 år gammal bil. Värdeminskningen de första åren brukar ju göra att ägare nr 2 ofta kommer betydligt billigare undan.
Primus skrev:Då är det ju prissättningen som måste vara konstig. Nu var det iofs länge sedan jag räknade på kostnaden att äga en ny vs. en 3 år gammal bil. Värdeminskningen de första åren brukar ju göra att ägare nr 2 ofta kommer betydligt billigare undan.
Fast det blir inte så om man tar med ökade försäkringskostnader, subventionerade serviceavtal och halvförsäkring samt ev miljöbonusar. Men den stora grejen är att vid privatleasing krävs ett garanterat restvärde som för tillfället kan sättas väldigt högt på nybil. Osäkerhetsfaktorn att ta tillbaka en 72 månader gammal bil är mycket större än en 36 månader. Man måste ta mer höjd för slitage och variation mellan exemplaren. Det gör att man inte kan garantera ett lika högt restvärde (men framförallt lika precist) som på en nyare bil. Restvärdet måste kunna räknas ut systematiskt, det funkar inte att värdera bilarna när de kommer tillbaka utan man måste alltid garantera restvärdet framåt i tiden. Det är jättesvårt ju äldre bilarna blir.

Det jag har noterat är att gammal rutin och […]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]

Vad är det du skall göra, ta en motor fr[…]

740 som krånglar

Glömde att lambdalampan lyser inte