Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Hoppas alla fantastiska personer kan komma med tips .
V90 årsmodell 2019 /6200 mil
Nu har den börjat låta när jag gör kraftig rattutslag till vänster - låter nästan som
Klossarna går mot skivorna (klossarna är bytta för 200
Mil sedan ) gnisslar men också nästan skärande ljud .
Det låter också när jag kör rakt fram då och då ..
Framför allt på snöiga eller lite mera ojämna vägar i låg hastighet.
Tips mottages
Ha en trevlig kväll
Senast redigerad av 1 MrBadboll, redigerad totalt 0 gånger.
MrBadboll skrev: mån 10 jan 2022, 21:10 Hej
Har varit små grejor till och från tex fick jag byta motorkudde efter 5000 mil ..
I grunden tycker jag om bilen -men när det kommer grejor då och då - då blir man less
Självklart så är inte bilar problemfria 😉
MrBadboll,
En bra tumregel om man vill ha hyfsat problemfria bilar är att köpa en som är i slutet på modellens livscykel, nåtsånär innan eller sista året en viss modell tillverkas. Bättre kan inte en viss modell bli snudd på. Men man får se upp om en tillverkare inför ett visst år ett annat infotainmentsystem i bilen som t.ex. Volvo när de går från Sensus till Google Android Automotive för en viss modell. T.ex. som de gjorde för V90 2022 early. Jag har en en sån nämligen och det infotainmentsystemet var inte klart för den bilen men genom uppdatering av mjukvaran har det blivit mycket bättre.
Småfel kan det bli på även den bästa av bilar, men man köper ju ny eller nästan ny bil i regel för man vill slippa problem med bilen.
De bästa bilar jag haft som strulat minst från nya tills jag sålde dem var V70 (1997, 2001, 2014). Hur bra min V90 2022 blir när jag summerar om några år får vi se men de första 3 månaderna jag hade den var det saker som inte funka snudd på dagligen. Men nya mjukvaran som blev installerad i dec. 2021 löste i stort sett problemen.
/Bo
Läcker spolarvätska avstängd

Droppar på höger sida fram fast beh&ari[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tank[…]

Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]