Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TureMagnusson
Hej! Jag har beställt en V90 B4 ovh har nog inte riktigt förstått vitsen med mildhybrid. Men jag har anat att det sitter ett extra batteri i bilen. Det råkar väl inte bara så bra att det extra batteriet hjälper till så att det går att fjärrstarta värmaren när bilen stått stilla en vecka på vintern ovh man kommer hem ifrån Kanarieöarna?
av least
Lägg in en timer för dagen som du kommer hem? Då kommer bilen att starta.

Om du är borta flera veckor kommer dock bilen att värmas upp på samma veckodag veckan innan du kommer hem, men det är egentligen inget problem.
av 20FJan
Jo det kan vara ett problem. Är det kallt och värmaren har gått två ggr kanske inte bilen startar, det hände svärmor och jag fick rycka ut med starhjälp.
Tror inte mildhybridbatteriet har någon koppling till att stödja 12V-systemet, men jag kanske har fel?

Annars är väl en sån ny bil uppkopplad till internet och du startar värmaren på kommando från en app? Det borde ju inte vara något problem efter en eller två veckor förhoppningsvis. Annars är ju ett bättre alternativ fjärrstart om den har stått länge utan laddning och det är sträng kyla ute.
av Xanthopteryx
Reser du från Nödlanda så parkerar du lämpligen vid Benstockens parkering.
För 320 kronor (plus parkeringen såklart) hämtar du en uppvärmd, snöfri, isfri bil (de kör in den i varmgarage lagom till du kommer hem).
Användarvisningsbild
av js1
I en mildhybrid är startmotorn ersatt av en elmotor/generator. Denna elmotor ger en extra knuff i startögonblicket när du kör iväg med bilen och vid acceleration. Batteriet laddas genom bromsåtervinning och när du kör. En mildhybrid går inte att köra på enbart el som en vanlig hybridbil. Systemet har sannolikt tillkommit för att hålla nere utsläppsnivåerna.

En som Volvo står parkerad går i viloläge efter 5 dygn. Då kan man inte längre starta kupé värmaren via oncall appen. Då får man som least föreslår ställa in en timer för tidpunkten man planerar komma hem från Kanarieöarna.
av Xanthopteryx
Duu kan dock ställa timer när den gått ner i första viloläget (5 dygn). Då pratar bilen med servrarna en gång i timmen. Så inom en timme är din timer nedladdad.
Viloläge 2 (minns ej dagar) då går det inte.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Detta är ju en Google-bil, men det kanske inte är någon skillnad mot en Sensus-bil gällande timer, vilolägen etc.?
av Xanthopteryx
fjohan82 skrev:Detta är ju en Google-bil, men det kanske inte är någon skillnad mot en Sensus-bil gällande timer, vilolägen etc.?
Ohh... Hmm. Läs manualen. Misstänker att det är samma timouttider ungefär då det har att göra med att spara batteri. Kostar ju ström att ständigt prata med nätverket.

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]