Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mrtpedersen skrev: lör 11 dec 2021, 08:39 Helt i enlighet med Max 1 minuts tomgångskörning som brukar finnas i tätorterna ;-)
Har alltid undrat om 1-minutersregeln även gäller bränslevärmare (diesel-/bensinvärmare). De släpper ju ut lite orenade avgaser. Och kan ju köras bortåt 40 min. Nån som vet hur dessa och tomgångskörning max 1 min regeln skall hanteras? Händer att jag drar igång min bensinvärmare när det är riktigt kallt när jag är i stan. Minns jag gjorde det för ett tag sen när det var ca. 15 minusgrader ute. Bröt jag mot 1-minuters tomgångsregeln då?
/Bo
bem skrev:
Mrtpedersen skrev: lör 11 dec 2021, 08:39 Helt i enlighet med Max 1 minuts tomgångskörning som brukar finnas i tätorterna ;-)
Har alltid undrat om 1-minutersregeln även gäller bränslevärmare (diesel-/bensinvärmare). De släpper ju ut lite orenade avgaser. Och kan ju köras bortåt 40 min. Nån som vet hur dessa och tomgångskörning max 1 min regeln skall hanteras? Händer att jag drar igång min bensinvärmare när det är riktigt kallt när jag är i stan. Minns jag gjorde det för ett tag sen när det var ca. 15 minusgrader ute. Bröt jag mot 1-minuters tomgångsregeln då?
/Bo
Nej Bo det gorde du inte! Fördelen med att starta och köra en bil med uppvärmd motor gent i mot en kall motor är så många gånger större rent miljömässigt!
Xanthopteryx skrev: lör 11 dec 2021, 11:31 Fördelen med bränslevärmare är att de är löjligt effektiva vilket innebär generellt sett färre farliga ämnen. Även om såklart elvärmare är att föredra.
Jag kanske inte skall ha lite dåligt samvete när jag drar igång bensinvärmaren i stan då på min V90 T6 Recharge MY22? Visserligen orenade avgaser då, startar man bilen (motorn) fjärrledes med Volvo Cars appen (viket inte går än på min Google-bil) är ju i alla fall avgaserna renade.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
En varm motor drar mindre bränsle än en kall. En motorvärmarvärmd motor kan minska sin bränsleförbrukning med upp till en deciliter jämfört med en motor som kallstartas. Förutom lägre koldioxidutsläpp kommer avgasreningen igång snabbare och minskar andra skadliga ämnen. Utsläppen från en kallstart motsvarar drygt tre mils körning med varm motor. För det andra minskar slitaget på motorn avsevärt och för det tredje värms kupén upp snabbare.
Så det är alltid en fördel att ha en varm motor
Xanthopteryx skrev: lör 11 dec 2021, 17:44 Sedan behöver man ju inte värma mer än nödvändigt. Jag brukar tänka att jag vill ha tinat framrutan (och delvis sidorutorna) åtminstone. Då har motorn också blivit förvärmd till en vettig temperatur. Därför direktstartar jag i stället för att gå på timer då jag tycker att det värmer onödigt mycket med timer.
Bara att anpassa tiden, ställ den t.ex. 10-15 min senare så anpassar systemet utifrån utetemp.
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]