Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Allawi0714
Hej,

Har precis blivit ägare till en fantastisk S90 med D4. Jag har haft flertal dieselbilar tidigare men aldrig en Volvo. Har haft nya Volvo med bensin. Har alltid lyckats tanka utan problem.

Den här Volvon vill inte tankas. Jag lyckas föra in pumpen genom det första hålet men sen går pumpen inte längre in (det ska ju tydligen vara två lock som pumpen måste igenom) Det sprutar ut diesel. Den går liksom inte in oavsett vad jag än gör. Finns det ett trick för hur man för in pumpen? Något lås eller så? Vrida på ett visst sätt? Pumpen vägrar gå in :mad:
Har du provat en annan pump?
Trycker in, sedan in i nästa ja. Ibland får man vicka lite på handtaget.
Det är Inte krångligt.
Går den inte i lock två så tryck inte ut diesel, såklart!
Strulat även en annan pump så verkstad.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Det finns ju olika munstycke på dieselpumpar.
Ett för lastbilar som är lite större än det för personbilar.

Du råkar inte ha stannat vid en pump som är avsedd för lastbilar?
Det har eventuellt hänt en "kompis" till mig när denna fick sin första dieselbil.... :oops: :oops:
av Allawi0714
Tack för era svar. Jag gick tillbaka till försäljaren som sa att det berodde på frost efter rekonden. De öppnade upp alla lock och torkade allt vatten/is som låg där. Nu funkar det.
Hej
Jag har exakt samma problem på min V90 D3, 2018. Vid första tankningen fick jag först inte ens in munstycket genom det första hålet, men med lite varsamt våld så splittrades en massa is som satt innanför, så jag anade var skon klämde.
Har fortfarande samma problem, dock. Vet du hur verkstaden gjorde för att få bort isen?
(Har tyvärr inte tillgång till något varmt garage, så jag hoppas på alternativ)
Chattade med Volvo, men fick ingen hjälp 😖
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]