Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
V90 Recharge (Inscription) 2022 early, utrustad med bensinvärmare (extra utrustning):
Häromdagen kom ny version av Volvo Cars appen som gav möjlighet starta bilens motor via appen. En nyhet för bilar med Google Android Automotive infotainment som min bil.
Första dagen gick det inte starta nåt via appen.
Idag provade jag igen.
Man väljer först Klimatikonen (fläktsymbolen i appen) och sen en tid t.ex. 1-15 minuter, därefter ”Starta” varpå frågan om man vill Starta bilen kommer upp och man svarar Ja (eller Nej). Jag väljer Ja. Har stått bredvid bilen flera gånger och kollat vad som sen händer.
Vad tror ni händer?
Jo bensinvärmaren startar, det mullrar svagt från höger sida innanför hjulhuset där bensinvärmaren sitter. Bilens motor startar inte, det är bensinvärmaren som startar såvitt jag kan höra.
Jag är f.n som ett frågetecken.
Nån annan med en ”Google-bil” som kan starta bilens motor via Volvo Cars appen? Som har bensinvärmare i bilen i sin Recharge? Kan vara lite ovanligt på 2022:or för Volvo plockade bort bensinvärmaren från standardutrustningen på Recharge 2022 så ville man ha den fick man betala extra för den, 3900 kr, jag har den. Jag fattar inte varför bilen inte startar när jag väljer det i appen, bensinvärmaren startar istället såvitt jag hör. Jag skulle väl inte höra bensinvärmaren mullra om bilens motor startat? Bilens motor skall ju starta (och inte bensinvärmaren höras från insidan höger hjulhus) men jag kan inte höra bilens motor att den är igång.
Har suttit i bilen några gånger tidigare och hört bilmotorn starta under körning t.ex. när hybridbatteriet förbrukats och då hör jag tydligt när bensinmotorn startar. Har stått utanför bilen vid motorhuven när jag startat bilen via appen, borde väl gå höra om bilmotorn är igång. Kanske får hålla handen vid ett av avgasrören bak under kofångaren och känna om det kommer några avgaser (är kanske bästa sättet kolla)
/Bo
Bilagor
5CD7A36B-79A6-4EF7-9D32-5449603CD00A.png
5CD7A36B-79A6-4EF7-9D32-5449603CD00A.png (902.89 KiB) Visad 962 gånger
75D33692-B501-45E0-9301-C7507BE29799.png
75D33692-B501-45E0-9301-C7507BE29799.png (425.92 KiB) Visad 962 gånger
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
kinamicke skrev: tis 23 nov 2021, 06:29 Hej,
Blir det samma om du istället för att vilja köra bilen i 3min ställer in den på 15min istället?
Det gjorde susen för min del i alla fall.
Jag skall prova 15 min istället.
Återkommer med resultat.

/Bo
Kan inte höra att motorn startade fastän jag valde 15 min. Kände med handen efter 10 min om det kom nåt från något av de två avgasrören under bakre kofångare men jag kände inte nåt vare sig värme eller nåt minsta tryck.
Vid höger hjulhus innanför mullrade det dock för fullt. Rutan var nästan isfri efter de 15 min gått till ända, se bilden.
Att bilen värms är ju bra men att bilens motor startade kan jag inte höra, däremot den lilla bensinvärmaren vet jag ju hur den låter och det lät som det var den som var igång.
Jag funderar nästan på om det kanske är så på Recharge 2022 som har bensinvärmare att det alltid är bensinvärmaren som startar oavsett om jag svarar Ja eller Nej på frågan om jag vill starta bilen? Men låt säga att bensinvärmaren kajkat till sig (kan ju hända) då undrar man ju om det går starta bilen (motorn) som en reservlösning för att få värme i bilen innan man skall åka iväg i alla fall. Svårt veta. Får nog kolla med min Volvo mek. Det här får jag inte gå ihop i mitt huvud.
Lite skumt är det allt.
/Bo
Bilagor
A18FDCAA-680A-43F9-952E-F170BE2EDEC3.jpeg
A18FDCAA-680A-43F9-952E-F170BE2EDEC3.jpeg (4.87 MiB) Visad 888 gånger
Bem

Har du haft bilen inkopplad med laddsladden samtidigt när du provat detta?

Bilens motor startar inte så länge laddsladden är inkopplad. Så var det i alla fall tidigare med Sensus och det borde vara detsamma nu. Kan dock tycka att ett meddelande om detta borde komma upp i appen om man försöker starta motorn med sladden i. Men med tanke på hur underutvecklad den nya appen är så blir man ju inte förvånad.

Skickat från min SM-T500 via Tapatalk

metal skrev: ons 24 nov 2021, 04:51 Bem

Bilens motor startar inte så länge laddsladden är inkopplad. Så var det i alla fall tidigare med Sensus och det borde vara detsamma nu. Kan dock tycka att ett meddelande om detta borde komma upp i appen om man försöker starta motorn med sladden i. Men med tanke på hur underutvecklad den nya appen är så blir man ju inte förvånad.

Hade inte bilen ansluten med laddsladden när jag ville starta bilen (starta motorn på bilen) via Volvo Cars appen.
/Bo
bem skrev:
metal skrev: ons 24 nov 2021, 04:51 Bem

Hade inte bilen ansluten med laddsladden när jag ville starta bilen (starta motorn på bilen) via Volvo Cars appen.
/Bo
Okej.

Jag ska försöka prova med min bil imorgon.

metal,
Det vore väldigt intressant som jämförelse. Hinner du inte i morgon kan du försöka nån annan dag.
Tack,
/Bo
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]