Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimkim
Hej

Vet inte helt vart jag skall fråga och får väl kanske flera Volvo positiva svar här, men om ni med XC90 hadd fått välja i dag vad hade ni valt? Också mtp restvärdet om 3 år

1. XC90 MY22 PRO , demokörd 500 mil. Ca 700 000

Eller

2. Cayenne 2018 , 6000 mil med moderat utrustning. Ca 700 000

Skall sägas att vi har tre barn på 5-3-1 år

Tackar hemskt mycket för alla svar. Huvudet säger Volvo, hjärtat kanske Porsche :-)
Användarvisningsbild
av V9097
Sjukt mycket pengar oavsett. Hade jag den budgeten skulle jag ta mig en större titt på marknaden, men det kanske du har gjort och kommit fram till dessa två? Sen handlar det ju om totalekonomi med skatt, försäkring, service och framförallt värdeminskning. Har du gjort den jämförelsen?

Man vill hellre ha Porschen, så är det bara. Sen handlar det ju som sagt om utrymmena i tysken räcker för er familj samt vad den totala ekonomin faktiskt är.
av Malmstroem
Som sagt. Titta på förväntad totalkostnad.

Porsche tenderar att ha hög försäkrings- och servicekostnad. Cayenne brukar inte tillhöra de Porsche som har bäst andrahandsvärde.

Jag har tittat på Porsche, men efter att övervägt om kostnaden för de jag tittat på har det aldrig blivit affär för mig.

Jag utgår ifrån att bägge är tillräckligt stora för dig. Annars är XC90 rätt mycket större när det gäller utrymme.

Problemet med bilar i den här prisklassen är det nästan bara handlar om vad du prioriterar. Du kan garanterat hitta billigare transportmedel.
av Primus
Är det inte väldigt olika bilar? XC90 är väl betydligt större? För de behov jag och vår familj har så skulle Cayennen vara den jag helst skulle vilja ha. Sedan skulle jag behöva räkna på totalekonomin för att se om det skulle fungera.

När jag skiljde mig fick jag för mig att köpa en 911 och kunde skrapa ihop pengarna till en begagnad som var ca ett år. Men när jag räknat på totalekonomin insåg jag att det skulle bli så dyrt att det inte var värt priset. Då var jag glad att jag hade lite is i magen, nu undrar jag ibland om jag inte borde slagit till. Men det handlar ju om att det var då, inte nu, jag skulle haft väldigt lite pengar till annat, och haft några hundår.
av Malmstroem
Vill du ha en stor "premium" SUV så finns det inte jättemånga att välja på. Porsche Cayenne, Mercedes GLE, Audi Q7, BMW X5 och Volvo XC90 (som det går att diskutera om den är "premium"). Är du mer öppen för vad "premium" betyder för dig så är VW Touareg samt några olika japaner eventuellt aktuella (Lexus etc).

Det finns skillnader i storlek mellan bilarna ovan, men de är inte så stora. Ska det bli skillnad får du gå upp till Mercedes GLS, Audi Q9 och BMW X7. Då kanske det också blir aktuellt med någon amerikan, typ Cadillac Escalade (vilket inte är en bil som tilltalar mig).

I slutändan handlar det om prioriteringar. XC90 har troligen lägst ägandekostnader om du tittar på samma ålder på bilarna. Porsche torde vara roligast att köra. Jämför du äldre Porsche mot nyare Volvo så kan Porschen vara billigare. Så länge den inte går sönder, för det lär inte vara en bil med nybilsgaranti vi pratar om. ;-)

Porsche säljer förhållandevis många Cayenne och Macan.
Användarvisningsbild
av bem
Framgår inte om det ev. är en XC90 Recharge (laddhybrid) du funderar på. Men om det är det tänk på att om man beställer en ny idag så har den större batteri, starkare elmotor än 2022 early.
Är 7-sitsighet viktigt har ju XC90 det.
/Bo
av Malmstroem
Ovanstående låter bekant. Jag har personer i umgängeskretsen som ägt begagnade Cayenne.

Hur ska vi uttrycka det. Det blev inte långvarigt ägande. Besvärligt att hitta service-ställen. Dyra reparationer och på den korta tiden bilarna ägdes stort värdetapp. https://mb.cision.com/Public/152/311701 ... 2d1d39.pdf (Länsförsäkringars Maskinskaderapport) visar att det kostar att äga en Porsche.

Men är man beredd på det, och tycker att det är värt det -- så varför inte. Jag har hittills kommit till slutsatsen att det inte är värt mina pengar.
av Kimkim
Malmstroem skrev:Ovanstående låter bekant. Jag har personer i umgängeskretsen som ägt begagnade Cayenne.

Hur ska vi uttrycka det. Det blev inte långvarigt ägande. Besvärligt att hitta service-ställen. Dyra reparationer och på den korta tiden bilarna ägdes stort värdetapp. https://mb.cision.com/Public/152/311701 ... 2d1d39.pdf (Länsförsäkringars Maskinskaderapport) visar att det kostar att äga en Porsche.

Men är man beredd på det, och tycker att det är värt det -- så varför inte. Jag har hittills kommit till slutsatsen att det inte är värt mina pengar.
Tack för detta och alla andra svar. Landar väl på en XC90, och då mycket på grund av garanti. PRO edition är ju också rätt trevlig med all utrustningen den kommer med :-)

Kommer dog alltid kännas lite i magen när man ser en Porsche :-D
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]