Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
HitTheRoadJack skrev:Tillslut är bilen min tillbaka där fronten nu återställd, dock lyckades inte skadeverkstan få ihop detaljer till extra dekor kromet fram. Det utrustningspaketet har utgått. Plåtis höll på med dessa detaljer i tre omgångar, dagar så jag entledigad de tillslut från uppgiften. Av fyra fick de ett rätt med VF kromlist 31425448. Behöver nu HF kromlist 31425449 och Cover Plate 31425446/7
Är det nån som behöver vanlig Cover Plates 31425442/3?
IMG_2858.jpg
IMG_2858.jpg (1.1 MiB) Visad 694 gånger
Skadeverkstan byte Cover Plates åt mig så nu har jag komplett original (innan var fejk kina). Kina dekorramen var bra, var opåverkade efter tre vinter säsonger, var enkla att klistra på över den befintliga Cover Plates (hjälpt av några droppar superlim i kromspetsarna för att få in dem längs karossen) och billiga 250:- i jmf med 3500:-. Nu har jag nästan allt förutom två små klipps som används istället för superlim. Kommer inombords kännas bättre för samvetet att lägga på original.

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 7-)%202018
IMG_2858.jpg
IMG_2858.jpg (1.1 MiB) Visad 694 gånger
Var till Bilia o beställde clipsen, till min glädje kostade de bara 18,90 st :-) Gick runt a kikade på andra bilar och upptäckte skadeverkstan glömt montera tillbaka luftstyrning fläpparna som sitter framför framhjulen, så jag beställde sådana också. Ska bli intressant och se hur de ser ut om man kan också användas framför bakhjulen.
IMG_2868.jpg
IMG_2868.jpg (79.29 KiB) Visad 665 gånger
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Dags att montera på främre dekorram. För säkerhetsskull köpte två hållare för framsensorer utifall jag inte kan återanvända de som redan sitter på bilen. Vill ju inte fastna på dessa skulle saknas. Delarna få köpas styckvis då denna tillbehör har utgått iom my2021
Vänster / Höger
Lucka 31425447 / 31425446
Kromlist 31425449 / 31425448
2st Täcklock 31690311
Clips 31383620
IMG_2973.jpg
IMG_2973.jpg (1.13 MiB) Visad 556 gånger
Överst är ett par AIR-guides som inte tillhör dekorramen. De glömde skadeverkstan montera tillbaka som kommer på plats nu.
Ganska nervöst att borra i stötfångaren Bild. Slitsarna jag gjorde blev en aning för smala men stötfångare plasten är mjuk så mha en tvinn kunde jag pressa in kromdekoren. I nedmontering gjorde jag enligt beskrivningen men youtube varianten som skippar demontering av underplattan rekommenderas.

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Nej - så här var det. Det har funnits som tillbehör för 5500:- inkl montering. Jag valde istället att klistra på kina kromlister för 350:-. Sedan på skadeverkstan när de skulle replikera utseendet vart de alldeles konfunderad då de jobbar med original delar. De försökte få en ny original kromlist med clips att passa på en ny enkel dekorram utan hål knas . Hade dekorram tillbehör funnits kvar som paket hade det förenklat men nu var man tvungen att plocka ihop delarna var för sig, vilket är inte så lätt.
Jag valde att plocka ut bilen och ta delarna, iom jag inte kunde ligga ute med hyrbil, visserligen subventionerade av försäkringsbolaget till 75% för en sån trivial sak. Skadeverkstan byte till rätt dekorram, men ena kromlisten hade de förstört när de klippte av clipsen i ett försök att få den passa till den enkla dekorramen, det passade inte alls som kina kopian som är gjord för en sådan klistra på montering.
Sedan efter viss komplettering , 1st kromlist ny begagnad 550:-, 2st clips klämmor 30:- och Air~guides 250:- som glömts så var det dags att kavla upp ärmarna
Sammanfattningsvis är Volvo ansatsen gedigen och ”made to last” men komplicerad. Kina kopian med ”quick and dirty” är i de flesta fall tillräckligt bra.

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]