Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wibe
Jag har en T4 fast en V60. Har tidigare haft en V90 T5. Min personliga åsikt är att T4 nog skulle kännas väl svag i en V90. T5 var enligt mitt tycke mkt bra motor. Har dock inte kört T4 i V90. Jag upplever att T4:an drar lika mkt bensin som 5:an så har man pengarna hade jag satsat på den

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Carlzone
Är det någon speciell årsmodell? Även jag hade det i min förra V60 MY20, d.v.s. den innan B4 tog över. Mjuk och fin, tillräckligt snabb som bruksbil men inga ambitioner i att vara sportig eller snabb på omkörningar. Därmed kanske inte något för den som kör väldigt mycket landsväg. Det är nog faktiskt den drivlina där automatlådan fungerat mjukast i vardagskörning i de nyare Volvo jag kört. Inga problem under tiden jag hade den, körde runt på i snitt runt 7,5 skulle jag gissa, B4 går några procent snålare för mig i verkligheten.
Viktmässigt är V90 inte speciellt mycket tyngre än V60 men se till att provköra så både lugnt och lite raskare så att det passar dig.
av Speedson
En Polestar optimering förbättrade verkligen karaktären till det bättre på min V90 T4 , tog bort långsamheten i lådan, förbättrade vrid, mellanregister och tog bort tappet på högre varvtal (även det osportiga ”surret” försvann upplever jag).
Den var helt ok innan, men efter så blev den rent av lite rolig att köra.

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]