Min personliga erfarenhet är de svenska vägarna får efter ett par säsonger långvågssättningar som märks först vid högre farter med SPA bilarna, samma gäller de andra tyskmärken som taxi använder. Stockholm Arlanda sträckan är det många som klagar på, oavsett märke.
Hursomhelst så motade jag bort mina vibrationer med 1 ombalansering, 2 ett hjulmutter hade lossnat och ersattes och 3 till sist gjorde de bromskraft balansering ( eller vad det heter ) och så sig tvungna byta ett däck. Sen var det tillräckligt bra. Jag har legat i 130 ned till Spanien och vägarna på kontinenten är helt vibrationsfria. Det är i Sverige man känner av det dåliga vägunderlaget.
Jo jag tro Volvo har tagit fram några gummibussning som läggs på stötdämparfästet eller om det var ovan övre spiralfjädern, nånstans - lyssna om sådana finns?
Till sist om bilen stått länge på samma ställe lär däcken förlora sin rundhet.
Edit 4 har också sänkt framvagnen som jag tror blev mer stum. När jag byte spiralfjädrar till Eibach så kunde jag se original var åtminstone 1/3 längre okomprimerad , vilket leder mig att tro originalfjädrar är mjukare och kan förstärka självsvängningstendenser (Einstein som talar).