Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Lockis skrev: tis 27 apr 2021, 21:39
AndS skrev:Du läste nog inte vad jag skrev, vad innebär två-års service, hur mycket har bilen rullat? Är det t.ex. 2000 mil eller 6000 mil?
Men också är merparten i stadsmiljö eller nästan allt landsväg på landsbygd?
För mig är det en dialog med den som ska göra service vad som ska göras.
Hur bilen är körd har jag aldrig varit med om att en PST frågat.. Man har tittat på mil. Har den rullat 3000 mil så gör man en 3000 service. Har den rullat mindre, säg 1000 så kanske man inte bytt alla filter.
Precis som du skriver "1000 så kanske man inte bytt alla filter." och det är vad jag också noterar, går inte bara att utgå från frågan "Underhållsservice 2 år" i tid.
Det är ju information som du själv ger, kör du 90 % korta sträckor i stad eller 90 % landsväg påverkar, sedan kanske inte de på serviceverkstad bryr sig ett skit om det utan gör byten mera slentrianmässigt. En verkstad har trots allt ett visst ekonomiskt intresse... Fick påpekande om byte av bromsklossar bak borde göras (är trots allt en service i mitt synsätt utifrån slitage), men efter diskussion om körmönster/mil så blev resultatet att det kan vänta.
Och det skiljer sig nog en del mellan verkstäder och tekniker, men framför allt om det är leasingbil ;-) eller en privatägd bil.

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]