Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
VolvoB20 skrev:Om det står så här i instruktionsboken borde det ju vara anpassat.

95 RON kan användas vid normal körning.

98 RON rekommenderas för maximal effekt och lägsta bränsleförbrukning.
Ja då är det bara att välja efter plånboken eller tycke och smak.
Användarvisningsbild
av Robbi
Xanthopteryx skrev:
VolvoB20 skrev:Om det står så här i instruktionsboken borde det ju vara anpassat.

95 RON kan användas vid normal körning.

98 RON rekommenderas för maximal effekt och lägsta bränsleförbrukning.
Ja då är det bara att välja efter plånboken eller tycke och smak.
Eller med miljön i åtankeBild
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
Det vore ju kul om man kunde göra något mer precist test, dock är det ju rätt många okontrollerade parametrar som väger in att tolka något som bevis vore svårt. I vilket fall så står det klass 2 på pumparna i Tankastationen, frågan är om klasskillnad kan ge någon mätbar skillnad i förbrukning. Vad jag vet är att det alltid "känns" skillnad, tillåmed bilmätaren estimerar ett längre miltal med OKs soppa, sedan om det beror på humöret, omgivningen eller soppan i sig låter jag vara osagt. Vore ju kul om man kunde läsa av mappningen via OBD2 och faktiskt se något.
TommyP86 skrev:Utspädd bensin...jo tjena.
Xanthopteryx skrev:
DaltonSleeper skrev:Till nyare turbobilar rekommenderas väll alltid 98 så dom inte ska övertända?
Verkar vara stor skillnad vart man tankar, Tanka verkar ha vatten medans OK har riktiga grejer, dock kan det säkert skilja från station till station.
(Kört 98 sedan första tank på min XC60 T5, 3300 mil)
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... s-2011-319
Bara läsa på. Hårt reglerat det där med bränslen.
Dessutom kommer det mesta från mycket få ställen så valfriheten är mindre än man tror.
Mumsmums skrev:
DaltonSleeper skrev:
TommyP86 skrev:Utspädd bensin...jo tjena.
Testa och se? Skyll inte på mig om det sedan sitter guldfisk i soppapumpen :)
I en blindtest mellan olika mackar skulle du med största sannolikhet misslyckas. :)
av oldtimersmc
bil12345 skrev:
oldtimersmc skrev: sön 10 jan 2021, 19:07 Ser ut att sitta med två skruv, så att byta lär gå i ett naffs.
Köp en med samma Nr så vet du att du inte behöver ladda om bilen.

Samma nummer o likadan bil=ingen uppdatering krävs.
Tack!

Det står att ”mjukvarukonfiguration krävs” när jag söker på denna del på Bildelsdatabasen. Men om det är samma nummer på delen jag beställer som den existerande, så krävs det alltså ingen uppdatering?
av oldtimersmc
Fan landade fel...
av oldtimersmc
Oj vilken tråd fylld av "Killgissningar" Moderna motorer anpassar sig efter vilket bränsle som du tankar via ex "knackcensorer" och det tar ett tag innan motorn har adapterat sig för det nya bränslet så att byta tank ex är knappast till ngn nytta om du inte samtidigt har en ny programvara som skiftas samtidigt och då har du redan "kört om mjölkbilen" .
Högre oktan tillåter motorn att "Ladda hårdare" och levererar mer effekt (men det märker du knappast, har trimmat massor och det krävs rejäla hopp uppåt i effekt innan du känner DJÄVLAR!!!)
Fast det är många som inbillar sig att det händer blixt o dunder...
Kör på det bränsle som tillverkaren rekommenderar eller motoroptimeraren föreslår, de VET vad de pratar om.
Finns många "Teologie Ingenjörer".
av AndS
Precis, vid vetenskapliga tester blir många bättre även med sockerpiller.
När jag höll på med lite biltävlande gnällde jag ibland, det "justerades" och jag var nöjd. Senare fick jag veta att man ibland inte gjorde något.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]