Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Funderar om jag ska köpa ut tjänstebilen när den gått 12000 mil om 2 år och ha den kvar i hushållet. Någon med erfarenhet av V90 CC D4 som rullat lite längre? Hur står den sig? När kommer större reparationer? Tänker mig automatlåda och 4-hjulsdriften etc? Vad kan man förvänta sig för kostnader/överraskningar? Jag har aldrig haft en bil som gått mer än 15000 mil för att slippa strul. Tycker väl själv att vi borde hitta en annan bil som gått mindre. Men jag gillar den utrustning som den har. Vi har en xc70 my-13 d4 som gått snart 15000 utom några större grejer. Börjar på att komma saker så som bagageluckans automatiska dämpare, byta vindruta och parkeringssensorer. Snart dags för nya bromsklossar. Är väl betraktas som slitage. Så än så länge inga större överraskningar. Antingen ska man sälja den nu medans man får något för den eller behålla den i 2 år till och byta den mot v90 CC när det är dags om 2 år. Som reglerna blir för förmånsbilar känns det som att det blir bättre att hitta någon fin 2 eller 3 årsbil med få mil. Vi är ju i det hela nöjda med våra bilar för stunden. Vad är era erfarenheter/tankar?
Det finns ingen som kan se 2 år framåt i tiden tyvärr.
Många bilar bör inte ha några större problem vid 3 års ålder och runt 12.000 mil. Men det betyder inte att din inte kommer ha det.

Din fördel är ju att du kör bilen även innan och kommer då ha full historik.
Jag har själv köpt loss tjänstebilar några gånger och kommer fortsätta med det när det finns möjlighet. Senast XC70 Classic summum -16 när den var tre år. Den hade gått ca 12 tusen då, nu tror jag 15 tusen någonting, inga problem mer än nån skitsak vad jag kan komma ihåg. (Jo förresten, gick sönder nån rem vad den nu kan heta som driver generator osv, inte dyrt men blir ju bärgare)

Det kan ju skilja väldigt mycket vad man får för pris på gamla tjänstebilar. Ibland kan det ju bli jättebilligt och ibland nästan marknadspris. Beroende på en massa olika saker såklart.

Mitt resonemang är att om bilen hamnar märkbart under marknadsvärdet så är det bara att köpa. Självklart med hänsyn taget till milen vad gäller marknadsvärdet. Då får man en väldigt bra bil som "andrabil" i familjen för en i sammanhanget acceptabel totalkostnad. Dvs. värdeminskningen blir ju lite mindre tack vare det lägre inköpspriset. För vår del hade vi nog inte haft en 3 år gammal välutrustad fullstor Volvo som andrabil om vi fått betala fullt begagnatpris, då hade det säkert blivit nån Renault Megane eller nåt istället.

Med det sagt så tänker jag att milen i sig är inte så noga. Jag går i tron att åren på en bil gör lika mycket som milen, till viss del iaf. Kolla taxi åkare som rullar löjligt mycket mil på kort tid, och som jag förstått det ofta relativt problemfritt. Så är bara priset anpassat efter miltalen och känns som sagt märkbart under marknadsvärdet så är det bara att köpa och tycka att ni har en trevlig bil tänker jag.
Även gällande automatlådan: Byt olja och spola lådan i underhållande syfte. Detta görs planenligt endast på typ taxi och polisbilar, som privatperson får man be om detta tillägget vid service.
Både jag och sambon rullar ca 2500-3000 mil per år i våra bilar så vi vill ha säkra och bekväma bilar. Någon Renault kommer det aldrig stå på våran går för maken till dåliga stolar finns inte. Hade en Megane 2019 som lånebil när tjänstekärran var på service och kan inte förstå hur man kan bygga en så obekväm bil med usla lysen som svängde och for men dem lös ju skitdåligt.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]