Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Derank skrev: tis 30 jul 2019, 20:44 Nä, på VEA spisarn kan man progga genom OBDn utan att avkoda styrenheten först
Jag fick avkoda min. Dock skickar dom ut prylar till det. Tar cirka 30 min sen kan vissa bilar, som min endast programmeras vid ECU så den måste plockas ut varje gång. Avkodning har krävts sen typ 2012.
Jag hade min bil på service i vecka. 4000 mil. Anpassad grundservice, nya mjukvaror mjau-mjau. Döm av min förvåning att trimmet låg kvar. Var övertygad att det skulle raderas. Kontaktar BSR och dom säger att om det står att mjukvaran är installerad med orginal software försvinner trimmet garanterat. Så frågan återstår, har dom blåst mig på Bila att bara skriva det utförda jobbet men inte installerat det, vilket ligger närmast för hands. Kanske för att man har serviceavtal så kanske dom fuskar lite. Jag har inte en aning. Ett alternativ kan ju vara att det inte kommit någon ny mjukvara sedan förra besöket 2019.

Vad tror ni?

Pelle
Jag har BSR och ska in på service i november. Det är ju svårt att följa upp för vanligt folk om det inte finns nåt visuellt som ändras. Versionsnummer på mjukvara är gömd för oss vanliga.

Redan I en uppdatering från förra sommaren skulle ledbelysning i dörrhandtagen ändras från 30s till 120s (det är hårdkodad) - den förändring uteblev :-(

I år ska jag vara mer förberedd och ta ett foto på servicen, begära utskrift på mjukvaro versioner, före och efter.

Undrar om ODB läsare kan läsa ut versionsnummer? Ska undersöka det.
PelleTh skrev:Jag hade min bil på service i vecka. 4000 mil. Anpassad grundservice, nya mjukvaror mjau-mjau. Döm av min förvåning att trimmet låg kvar. Var övertygad att det skulle raderas. Kontaktar BSR och dom säger att om det står att mjukvaran är installerad med orginal software försvinner trimmet garanterat. Så frågan återstår, har dom blåst mig på Bila att bara skriva det utförda jobbet men inte installerat det, vilket ligger närmast för hands. Kanske för att man har serviceavtal så kanske dom fuskar lite. Jag har inte en aning. Ett alternativ kan ju vara att det inte kommit någon ny mjukvara sedan förra besöket 2019.

Vad tror ni?

Pelle
Kan det vara så uppdatering uteblev iom Bila tar betalt numera och det behöver beställas?
PelleTh skrev:Jag hade min bil på service i vecka. 4000 mil. Anpassad grundservice, nya mjukvaror mjau-mjau. Döm av min förvåning att trimmet låg kvar. Var övertygad att det skulle raderas. Kontaktar BSR och dom säger att om det står att mjukvaran är installerad med orginal software försvinner trimmet garanterat. Så frågan återstår, har dom blåst mig på Bila att bara skriva det utförda jobbet men inte installerat det, vilket ligger närmast för hands. Kanske för att man har serviceavtal så kanske dom fuskar lite. Jag har inte en aning. Ett alternativ kan ju vara att det inte kommit någon ny mjukvara sedan förra besöket 2019.

Vad tror ni?

Pelle
Jo trimmet försvann vid min service efter jag betalt för mjukvara uppgradering men nu är trimmet tillbaka och bilen är återigen 20-25% snabbareBild. Väl behövliga tillskott av hästar för en sådan tung bil. Nu är den mer normal.

Jag tog ut ECM:en (lite läskigt är det första gången) men allt fungerande :-)
IMG_0797.jpg
IMG_0797.jpg (540.46 KiB) Visad 770 gånger
V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]

Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]