Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av onlyrally
#1413935
morfarginko skrev: ons 07 okt 2020, 19:54 Nån som testat continental viking? Lurar på sånna
Jag har continental contvikingcontact 7. Hade galet resonansljud med dessa innan jag ljudisolerade. Se tidigare inlägg i tråden.
av morfarginko
#1413937
onlyrally skrev: lör 21 nov 2020, 12:09
morfarginko skrev: ons 07 okt 2020, 19:54 Nån som testat continental viking? Lurar på sånna
Jag har continental contvikingcontact 7. Hade galet resonansljud med dessa innan jag ljudisolerade. Se tidigare inlägg i tråden.
köpte sånna, dock 19", enorm skillnad mot mina 21" ändå
av morfarginko
#1413939
onlyrally skrev: lör 21 nov 2020, 12:04 Måste bara säga det igen. Det är helt ointressant att skylla på svensk asfalt eller bullriga däck. Volvo har länge varit en av de absolut tystaste bilarna på just grov asfalt. Gamla V60 cc är till och med lika tyst som s-klass mercedes. Även XC70 är väldigt tyst på grov asfalt. Att man sedan släpper en ny plattform som är usel på grov asfalt är helt ofattbart för mig. Visst kompenserar man en del med riktigt snygg design och sportigare köregenskaper men jag hade nog hellre haft en bil som är anpassad för svenska vägar. Men det kanske inte är lika högt prioriterat hos kineserna som styr.

Uppdatering gällande min bil. I somras lämnade jag in den på omfattande ljudisolering, man plockade ur hela inredningen och isolerade alla ytor med matta och absorbent. Tak, golv, bagageutrymme, bakre ytterplåt, yttre och inre plåt i dörrar samt dörrsidor. Slängde på vinterdäcken i veckan och kan säga att nu är resonansljudet på en acceptabel nivå, alltså hörs knappt. Bilen är även i övrigt mycket tystare, framförallt taket som saknade ljudisolering helt. Taket vibrerade friskt innan(kör med takbox) men nu är det ganska tyst. Nu saknas bara akustikrutor, vindbruset är som innan. En annan stor skillnad är hur ljudanläggningen låter. Helt underbart och rent ljud utan skrammel och helt annat djup i basen. Dessutom inget skrammel när man stänger dörrar.
Nu känns bilen premium, det volvo snålat in på är nu åtgärdat.

Gjorde detta i Tallinn i Estland, så ganska prisvärt. Väldigt proffsigt företag, man får bilder på allt de gjort.
oj! känns lite sjukt att behöva göra det på en bil i 'premiumklassen'?

hur mkt kostade det? hur fick du kontakt med företaget?
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1413946
Det gick på 12000kr. Googlade runt lite på nätet och ringde sedan till några företag. Estlansryssarna som ägde och jobbade på firman jag valde var väldigt vänliga och proffsiga. Fräscha lokaler hade de också. De är specialiserade på bland annat billjud och ljudisolering, men även en del annat.
Länk om någon är intresserad: https://www.mugavauto.ee/en/
av morfarginko
#1414092
onlyrally skrev: lör 21 nov 2020, 12:57 Det gick på 12000kr. Googlade runt lite på nätet och ringde sedan till några företag. Estlansryssarna som ägde och jobbade på firman jag valde var väldigt vänliga och proffsiga. Fräscha lokaler hade de också. De är specialiserade på bland annat billjud och ljudisolering, men även en del annat.
Länk om någon är intresserad: https://www.mugavauto.ee/en/

Ok, tack!
av perhall
#1414096
Intressant, vet du hur mycket tyngre bilen blev?
av perhall
#1414103
Jag tror att jag har läst varje tysk ams sedan 1996. Och läser alltid hur många dB bilar bullrar. Det har inte skett någon utveckling alls. 160 km/H Audi A3 1,6 74dB, BMW 528i 70 dB, Audi A8 W12 2001 69 dB. Typ samma siffror på nya.
Nu kan ju ljud uppfattas annorlunda och bilar slits ju med tiden så kör man en fräsch 528i idag är den inte lika tyst (dessutom hade första årsmodellerna av den problem med otäta fönsterlister).
Men faktum kvarstår: ska jag nämna tre klassiskt tysta bilar är det:
BMW e39 (5-serie 2005-2013)
Volvo V70II (särskilt imponerande på skogsvägar på vintern, inget skramlar, dock stör den dåliga defroostern särskilt to m MY11)
Audi A6 4H (2010-2018)
av Lövet
#1414121
perhall skrev:BMW e39 (5-serie 2005-2013)
Volvo V70II (särskilt imponerande på skogsvägar på vintern, inget skramlar, dock stör den dåliga defroostern särskilt to m MY11)
Audi A6 4H (2010-2018)
Kan lägga till den bil jag blivit mest imponerad av. En lite udda fågel i EU kanske: Ford Crown Victoria 2006. Knäpptyst. Men så var det typ 70 profil på däcken också.
av AndS
#1414135
Dagens breda lågprofildäck är ett otyg gällande ljud och spårande vid ojämn asfalt.
Men man har också börjat forska kring hjulstorlekar på elbilar och där kan se att storlek, större och bredare däck, kortar ned körsträckan med kanske 5-15 %.
av perhall
#1414147
AndS skrev:Dagens breda lågprofildäck är ett otyg gällande ljud och spårande vid ojämn asfalt.
Men man har också börjat forska kring hjulstorlekar på elbilar och där kan se att storlek, större och bredare däck, kortar ned körsträckan med kanske 5-15 %.
Ja, och man ser att det blir större hjul men smalare däck. Renault Grand Scenic har 195-55-20.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

Var kan jag ladda hem PDF manual och PDF broschyr […]

Spolning fram ur funktion.

Finns det någon fysisk kabel från spa[…]

Abs problem

Läs ut felkoder, det är det enda rä[…]

Värme problem i kupen

Jag fick full kyla på vänstersidan me[…]