Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xrider666
Hej
Har tänkt sätta på en ledramp på min V90 tillverkad 2017 Januari
Har läst igenom det mesta här i forumet och vad jag fattar så har jag inte Canbus kom till V90 vecka 47 2017
Jag har öppnat vänster hjulhus och har en gul kabel på kabeln till strålkastaren.
Kan jag använda en vanlig reläsats som (analog) som säljs till satsen?
Kommer autoavbländnig fungera eller inte?
av beachman
Enligt denna så fungerar inte Canbus på V90 tillverkade före vecka 34 2017:
https://www.extraljuskungen.se/installa ... volvo-2017

Så vanligt analogt relä på gul kabel borde gälla för din bil.

Om Autoavbländning påverkas vet jag inte? Eventuellt kan extraljuset påverka känsligheten.

Jag kommer att installera extraljus på min V90CC-19 näste vecka och där laddar man in ny mjukvara i bilen. Men om den mjukvara bara tillför en knapp i Sensus, eller om den dessutom kompenserar känsligheten i autoavbländning vet jag inte. Min PST kunde inte hellar svara på den frågan!?
av zakrisson08
Min ramp stänger av sig vid möten medans bilens helljus fortfarande är aktiverat. Jag har en knapp för att kunna stänga av rampen.

Volvo v90 2020 Awd

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag har också funderat på ramp, men varit orolig för att det ska bli struligt med det automatiska helljuset.

Har förstått att rampen släcks vid möte, men rampen har ju så kraftigt ljus att jag antar att mötande bilar kommer hinna bli bländade innan min bil "ser" mötande bilar och bländar av..

Vilket kommer innebära att jag får massa blinkningar på mig från mötande bilar...

Eller har jag fel? 🤔
av xrider666
Försökte koppla in signalen enligt dom bilder jag fått men misslyckades fick inte lampan att tända
kopplade in på den gula med gaffatejpen på men ingen signal se bild
Nedre bilden var den jag tittade på
Försökte mät men det var lite trångt
Någon som vet vilken som är signal heljus?
Bilagor
v90 cc.jpg
v90 cc.jpg (160.84 KiB) Visad 1758 gånger
volvo.jpg
volvo.jpg (1.73 MiB) Visad 1758 gånger
av xrider666
Rättelse har nu djupdykt i kablarna och det var den gula kabeln :oops:
Använde en skarvklämma och den måste fått dålig kontakt. Idag lödde jag dit den istället och det funkade perfekt.
Var ute o provkörde lite ikväll och autoavbländningen funkar hur bra som helst.
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]